تداخل غذا با داروهای کاهنده فشار خون

چه مواد غذایی با داروهای کاهنده فشار خون تداخل دارند؟

چه مواد غذایی با داروهای کاهنده فشار خون تداخل دارند؟

اگر شما هم جزو افرادی هستید که خود یا اطرافیانشان از داروهای کاهنده فشار خون استفاده می کنند، این مقاله برای شما نوشته شده است! غذاها و نوشیدنی هایی که ما استفاده می کنیم می توانند بر اثر بخشی دارو در بدن اثر بگذارند. داروهای کاهنده فشار خون نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بهتر است در هنگام استفاده از آن ها به برخی نکات توجه نماییم.

در این مقاله سعی داریم شما را با رایج ترین تداخلات غذا و داروهای کاهنده فشار خون آشنا کنیم.

 

شیرین بیان

شیرین بیان یکی از ترکیبات گیاهی می باشد که یا به شکل طبیعی و یا به شکل داروی گیاهی به منظور تقویت معده یا ریه استفاده می گردد. در افراد دچار فشار خون بالا مصرف شیرین بیان و فرآورده های حاوی آن باید با احتیاط صورت گیرد. زیرا می تواند باعث افزایش فشار خون، کاهش اثربخشی داروهای کاهنده فشار و عوارضی مانند آریتمی قلبی گردد.

 

تداخل غذا با داروهای کاهنده فشار خون

گریپ فروت

شاید بتوان گفت که یکی از غذاهایی که بیشترین تداخل را با داروهای کاهنده فشار خون دارد، گریپ فروت باشد. استفاده از گریپ فروت و آب آن در افرادی که داروهای کاهنده فشار خون استفاده می کنند توصیه نمی شود. این میوه می تواند با افزایش غلظت دارو در خون اثر دارو را تشدید کرده و عوارض ناخواسته ای به همراه داشته باشد. این اثر می تواند تا 2-3 روز در بدن فرد باقی بماند.

 

بیشتر بدانید: تغذیه مناسب در فشار خون بارداری

 

پرتقال

مصرف بعضی داروهای کاهنده فشار خون از جمله پروپرانولول، آتنولول و کارودیلول به همراه آب پرتقال می تواند باعث کاهش اثربخشی دارو گردد.

 

مواد غذایی پر پتاسیم

برخی داروهای فشار خون مانند والزارتان، لوزارتان، کاپتوپریل و انالاپریل می توانند باعث کاهش دفع پتاسیم از بدن گردند. این امر می تواند باعث تجمع غیر عادی پتاسیم در بدن شده و عوارضی مانند آریتمی قلبی به همراه داشته باشد. در نتیجه استفاده هر روز و به مقدار زیاد از سبزیجات و میوه های پر پتاسیم مانند پرتقال، موز، خرما، زردآلو، کیوی، میوه های خشک، گوجه فرنگی، اسفناج، بامیه و سیب زمینی و همچنین مکمل یا نمک های پتاسیم در این افراد توصیه نمی شود.


بیشتر بدانید: فشار خون بالا و معجزه ای به نام لیموترش
 

آیا مصرف داروهای کاهنده فشار خون با شکم پر یا خالی فرقی می کند؟

 

بله. جذب بعضی داروها می تواند تحت تاثیر پر یا خالی بودن معده قرار گیرد. برای مثال استفاده از داروی فروزماید به همراه غذا و با معده ی پر باعث کاهش جذب دارو می شود، در حالی که مصرف داروی هیدروکلروتیازید ، اسپیرونولاکتون و پروپرانولول به همراه غذا باعث افزایش جذب دارو می شود. همچنین مصرف همزمان داروی فلودیپین با غذا منجر به تاخیر در جذب دارو و شروع اثرات آن می گردد.


نکته آخر

باتوجه به اثرات مواد غذایی بر عملکرد و جذب داروها، توصیه می شود در رابطه با داروهای مصرفی با متخصص تغذیه ی خود مشورت نمایید. همچنین جهت داشتن بهترین اثربخشی، لازم است داروهای خود را طبق تجویز پزشک و در زمان تعیین شده استفاده نمایید.

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره برای تغذیه، با کلینیک دکتر لادن گیاهی تماس بگیرید و از خدمات و مشاوره کلینیک ایشان بهره مند شوید،

همچنین می توانید به صورت آنلاین وقت مشاوره تنظیم بفرمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 18 =

Call Now Buttonتماس با ما