معجزه ای به نام لیموترش

فشار خون بالا و معجزه ای به نام لیموترش

فشار خون بالا و معجزه ای به نام لیموترش

فشار خون بالا به افزایش فشار خون سیستولی به بیش از 120 و دیاستولی به بیش از ۸۰mmhg گفته می شود. فشار خون بالا می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به سایر بیماری های قلبی، سکته های قلبی، مغزی و عوارض کلیوی گردد.

افزایش مصرف میوه ها و سبزی ها همیشه به عنوان یک توصیه اصلی جهت کنترل بهتر فشار خون مطرح می باشد، اما در این میان برخی از میوه ها و سبزی ها می توانند اثرات مفید تری داشته باشند، مانند لیموترش!

لیموترش به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی، ویتامین، املاح، فیبر، کاروتنوئید و روغن های ضروری، به عنوان یک میوه پر خاصیت برای سلامتی شناخته شده است. یکی از فواید مصرف مرتب لیموترش بهبود فشار خون بالا می باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با خواص لیموترش برای بهبود فشار خون آشنا کنیم و در نهایت به موارد احتیاط مصرف آن اشاره کنیم.

 

بیشتر بدانید: خوراکی های مفید برای کلسترول بالا

 

اثرات مصرف لیموترش در بهبود فشار خون از نظر علمی نیز اثبات شده است. به طوری که در مطالعه انجام شده در ژاپن دیده شده است که خانم هایی که روزانه لیموترش مصرف می کردند، فشار خون پایین تری داشتند. همچنین در یک مطالعه دیگر در همدان، دیده شده که در کنار مصرف داروهای فشار خون،  مصرف 10 سی سی آب لیموترش 2 بار در روز، صبح و شب، به مدت 40 روز، با کاهش فشار خون سیستولی به مقدار ۱۰mmhg و دیاستولی ۵.۴mmhg همراه بوده است.

 

معجزه ای به نام لیموترش

اما لیموترش چگونه به کنترل فشار خون بالا کمک می کند؟

یکی از ترکیبات اصلی لیموترش سیتریک اسید است. این اسید می تواند به افزایش جذب کلسیم و منیزیم غذا کمک نماید. کلسیم و منیزیم هر دو از مواد مغذی مفید در تنظیم فشار خون و کاهش مقاومت عروق هستند. 

جالب است بدانید خواص لیموترش به آب آن محدود نشده و ترکیبات مفید موجود در پوست آن نیز می تواند اثرات مفیدی بر روی فشار خون بالا داشته باشد. فلاونوئید ها به عنوان آنتی اکسیدان، بیشتر در پوست لیموترش یافت می شوند و می توانند در کاهش فشار خون سیستولیک نقش داشته باشند.

 

بیشتر بدانید: فواید زردچوبه در کنترل قند و عوارض دیابت

 

لیموترش با دارا بودن ویتامین ث و آنتی اکسیدان هایی مثل فلاونوئیدها، اثرات ضدالتهابی نیز دارد که به بهبود عملکرد کلی قلب و عروق کمک می کند. ترکیبات لیموترش با کاهش رسوب کلسترول در رگ، از سخت شدن عروق و ابتلا به فشار خون بالا پیشگیری می کند. 

 

معجزه ای به نام لیموترش

چه افرادی بهتر است در مصرف لیموترش احتیاط کنند؟

لیموترش به دلیل داشتن ماهیت اسیدی می تواند در افراد دچار مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل، باعث تشدید علائم گردد. همچنین مصرف طولانی مدت آن در افرادی که دچار غلظت خون بالا هستند، می تواند باعث افزایش تعداد گلبول قرمز و تشدید عوارض آن شود. در نتیجه توصیه می شود افراد مبتلا به فشار خون بالا با پزشک و یا متخصص تغدیه در این زمینه مشورت کنند.

 

نکته آخر

در نهایت باید توجه کنید که اگر دچار فشار خون بالا شده اید، اصلی ترین اقدام برای شما، مراجعه به پزشک و در صورت لزوم دریافت دارو است. در کنار آن داشتن رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مرتب می تواند به کنترل بهتر فشار خون و کاهش احتمال ابتلا به عوارض ناشی از آن نقش به سزایی داشته باشد. در کنار تمام موارد ذکر شده، مصرف مواد غذایی مانند لیموترش که خواص فوق العاده ای برای سلامتی دارند، می توانند به عنوان یک راهکار کمک درمانی موثر واقع شوند.

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره برای تغذیه، با کلینیک دکتر لادن گیاهی تماس بگیرید و از خدمات و مشاوره کلینیک ایشان بهره مند شوید،

همچنین می توانید به صورت آنلاین وقت مشاوره تنظیم بفرمایید.


یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =

Call Now Buttonتماس با ما