پنج گیاه با خواص درمانی موثر برای رفع درد معده

پنج گیاه با خواص درمانی موثر برای رفع درد معده

پنج گیاه با خواص درمانی موثر برای رفع درد معده

به احتمال زیاد بسیاری از ما حداقل یک بار در طول عمرمان به درد معده مانند نفخ، سوءهاضمه و سوزش سر دل دچار شده ایم. این مشکلات جزو مشکلات عملکردی دستگاه گوارش هستند. مشکلات عملکردی دستگاه گوارش به آن دسته از بیماری های گوارشی گفته می شود که به دلیل اختلال در عملکرد اجزای این اندام به وجود آمده است، نه به دلیل نقصی غیر عادی در ساختار آن.

این مشکلات چنان شایع هستند که تخمین زده شده است که بیش از 40% جمعیت در سرتاسر دنیا به آن ها دچار باشند. همچنین استفاده از گیاهان دارویی یکی از رایج ترین درمان هایی است که برای درد معده در نظر می گیریم. از دیرباز استفاده از گیاهان با خواص دارویی برای درمان بیماری های مختلف رواج داشته است. امروزه نیز اثرات مفید برخی از آن ها در تحقیقات به اثبات رسیده است.

به همین خاطر در این مقاله قصد داریم به نقش چند نمونه از این گیاهان دارویی در کمک به درمان درد معده، که اثربخشی آن ها در مطالعات مختلف به اثبات رسیده است، بپردازیم. همچنین به برخی عوارض جانبی دیده شده از این گیاهان نیز اشاره خواهد شد.

 

زردچوبه

دیده شده است که درد معده با افزایش تولید اسید معده و همچنین فرآیندهای اکسیدانی همراه است. منظور از فرآیندهای اکسیدانی تولید ترکیبات اکسیدان فعال می باشد. در این شرایط احتمال آسیب سلول های جدار معده و زخم افزایش می یابد. زردچوبه با دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهابی قوی می تواند در پیشگیری و کاهش زخم های گوارشی موثر باشد.

همچنین ترکیب کورکومین موجود در آن می تواند در کاهش ترشح اسید معده نیز نقش داشته باشد. جالب است بدانید که در گذشته نیز از این ادویه برای ترمیم زخم ها استفاده می کردند. همچنین ترکیبات این گیاه در مهار رشد باکتری هلیکوباکتر پیلوری در معده نیز موثر است. استفاده از زردچوبه می تواند در ریشه کن کردن این میکروب معده کمک کننده باشد.

 

بیشتر بدانید: فواید زردچوبه در کنترل قند و عوارض دیابت

 

پنج گیاه با خواص درمانی موثر برای رفع درد معده

نعناع فلفلی

تاریخچه استفاده از نعناع فلفلی به عنوان یک گیاه دارویی به هزاران سال قبل بر می گردد. از دیر باز از این گیاه برای رفع نفخ و سوءهاضمه استفاده می شده است. امروزه نیز بیشترین کاربرد آن برای رفع علائم سندرم روده ی تحریک پذیر و نفخ می باشد. این گیاه می تواند با کمک به شل شدن عضلات دستگاه گوارش و کاهش درد و اسپاسم و نفخ، به رفع درد معده کمک نماید.

اما استفاده از این گیاه ممکن است در برخی افراد با سوزش سردل و احساس تهوع همراه باشد. همچنین زیاده روی در مصرف آن با آسیب به کلیه ها همراه بوده است.

 

هل

در طب سنتی از هل به عنوان یک ادویه ی پرخاصیت در درمان درد معده، بیماری های قلبی و اعصاب استفاده می شود. در هند و نقاط مختلفی از آسیا از این ادویه به عنوان دارو برای درمان اسهال و نفخ استفاده می کردند. اثرات مفید ترکیبات موجود در هل برای درد معده امروزه نیز دیده شده است. این ادویه می تواند از ایجاد زخم معده به دلیل مصرف برخی داروها پیشگیری نماید و اثرات محافظتی از سلول های معده داشته باشد. 

پنج گیاه با خواص درمانی موثر برای رفع درد معده

زنجبیل

اولین بار 3 هزار سال قبل از میلاد یک گیاه شناس چینی استفاده از زنجبیل را برای درمان علائم اولیه ی سرماخوردگی پیشنهاد داد. امروزه از این گیاه برای سرماخوردگی، آرتریت و تهوع بارداری استفاده می گردد. ترکیبات موجود در زنجبیل در تسریع تخلیه ی معده و در نتیجه کاهش تهوع موثر است. اما ترکیبات این گیاه می تواند به بهبود درد معده نیز کمک کند. زنجبیل در کاهش درد و ناراحتی سر دل، کاهش کرامپ های معده، کاهش نفخ و سوءهاضمه نقش دارد.

همچنین این گیاه در محافظت از معده در برابر زخم های گوارشی نیز موثر است. به نظر می رسد ترکیبات ضدالتهاب و آنتی اکسیدان زنجبیل در این زمینه نقش داشته باشد. مصرف زنجبیل تا 2 گرم در روز برای اکثر افراد بی ضرر است، اما به دلیل نقشی که در رقیق کردن خون دارد، در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده ی خون بهتر است در مصرف این گیاه احتیاط نمود.


بیشتر بدانید: بهترین رژیم غذایی در ورم معده کدام است؟


پنج گیاه با خواص درمانی موثر برای رفع درد معده

شیرین بیان

شیرین بیان در فرهنگ های باستانی مختلف به عنوان دارو برای درمان مشکلات متعددی استفاده شده است. برای مثال مصریان باستان در قرن سوم قبل از میلاد از آن برای درمان سرفه استفاده می کردند. امروزه استفاده از این گیاه در درمان زخم های معده نیز مطرح می باشد. ترکیب فعال موجود در این گیاه خواص ضد التهابی داشته و با مهار تولید ترکیبات التهابی باعث افزایش جریان خون در بافت معده می گردد. به همین خاطر اثرات ضد زخم معده دارد. باوجود نقش مفید این گیاه در برطرف کردن درد معده، شیرین بیان می تواند با احتباس آب و افزایش دفع پتاسیم باعث افزایش فشار خون و کمبود پتاسیم در بدن گردد. همچنین ممکن است با زایمان زودرس نیز در ارتباط باشد. در نتیجه در افراد دچار فشار خون، مشکلات قلبی و کلیوی، زنان باردار و شیرده مصرف آن پیشنهاد نمی گردد.

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره برای تغذیه، با کلینیک دکتر لادن گیاهی تماس بگیرید و از خدمات و مشاوره کلینیک ایشان بهره مند شوید،

همچنین می توانید به صورت آنلاین وقت مشاوره تنظیم بفرمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + سیزده =

Call Now Buttonتماس با ما