فشار خون بارداری

تغذیه در فشار خون بارداری

تغذیه مناسب در فشار خون بارداری

فشار خون بالا در دوران بارداری (فشار خون بارداری)، یکی از مشکلات دوران بارداریست که نیاز به توجه جدی دارد. پرفشاری خون در این دوران، دارای انواع مختلفی است:

 

• فشار خون بالای مزمن:

این حالت به فشار خون بالایی اطلاق می شود، که قبل از بارداری و یا قبل از هفته ی 20 بارداری، در فرد تشخیص داده شود.

• فشار خون بالای بارداری یا Gestational hypertension:

به حالتی اطلاق می شود که بعد از هفته ی 20 بارداری، در فرد تشخیص داده شود. این حالت، بدون دفع پروتئین غیر عادی در ادرار است.
 

• پره اکلمپسی:

فشار خون بالایی که بعد از هفته ی 20 بارداری، تشخیص داده شده است و به همراه دفع پروتئین غیر عادی در ادرار می باشد.
 
با اینکه فشار خون بالای مزمن و یا فشار خون بالای بارداری، مشکلات خوش خیمی به حساب می آیند، اما می توانند فرد را مستعد ابتلا به پره اکلمپسی نمایند، که خوش خیم نبوده و عوارض جدیی برای مادر و جنین به همراه دارد. در واقع فشار خون بالا در دوران بارداری از هرنوعی که باشد، می تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:
  1.  کاهش جریان خون جفتی
  2.  کاهش رشد داخل رحمی جنین
  3.  تولد نوزاد نارس
  4.  آسیب به سایر اندام های بدن مادر: قلب، ریه، کلیه، کبد،…
  5.  افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی در سال های آینده پس از زایمان

یک رژیم غذایی سالم در کنار توصیه های پزشکی و داروهای مصرفی، می تواند به کاهش عوارض و شدت این بیماری کمک کند. همچنین تغذیه سالم در پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیز نقش دارد.

 

فشار خون در بارداری

حالا ببینیم نکات تغذیه ای که لازم هست در این دوران رعایت کنیم چیست؟

 

-دریافت انرژی کافی در طول روز:

دوره ی بارداری نیازهای انرژی متفاوتی نسبت به سایر دوران های زندگی دارد. اشتباه نکنید! منظور این نیست که به هوای جنین به اندازه ی دو نفر غذا بخورید. در واقع نیاز انرژی در سه ماهه ی دوم بارداری، 340 و در سه ماهه سوم بارداری، 452 کیلو کالری در روز بیشتر از دوران قبل از بارداریست. و در سه ماه اول بارداری نیاز انرژی تغییری نکرده و مشابه قبل از بارداری می باشد. دریافت انرژی بیش از حد، می تواند با افزایش وزن بیش از حد و افزایش خطر فشارخون در این دوران همراه باشد. به همین خاطر به مصرف کافی انرژی و متناسب با نیاز هر دوره توجه کنید. می توانید در این خصوص با یک مشاور تغذیه مشورت نمایید.

 

بیشتر بدانید : پیشگیری از افت قند خون و ضعف با رژیم غذایی مناسب

 

-کنترل دریافت سدیم:

با اینکه در افراد با فشار خون بالا مکررا کاهش دریافت سدیم توصیه می شود، اما در خانم های باردار محدودیت بیش از حد سدیم، نه تنها به پیشگیری و درمان فشار خون بالا کمک نمی کند، بلکه می تواند منجر به افت بیش از حد سدیم خون  و تشنج گردد. از طرفی هم مصرف بیش از حد سدیم (بالای 6 گرم روزانه) ممکن است با افزایش ریسک ابتلا همراه باشد. در نتیجه توصیه می شود مصرف سدیم خود را در حد معقول ( حدود 2.3 گرم) حفظ نمایید. البته این مقدار، کل سدیم مجاز دریافتی در طول روز از طریق نمک اضافه شده به غذاها و سدیم طبیعی موجود در میوه ها، سبزیجات، لبنیات، نان ها و گوشت ها می باشد. به این معنی که باید از مصرف غذاهای شور و اسنک های پر نمک اجتناب کرده و از استفاده از نمکدان بر سر سفره اجتناب نمایید

-دریافت لبنیات کافی:

در واقع دیده شده مصرف کلسیم در خانم های دچار پره اکلمپسی کمتر از خانم های باردار سالم بوده است. توصیه می شود در این دوران حدود 3 واحد لبنیات ( هر واحد شامل ¾ لیوان ماست و یا 1 لیوان شیر کم چرب) استفاده شود.  

 

-مصرف کافی منابع منیزیم:

منیزیم یک عنصر ضروری برای بدن بوده که می تواند در تنظیم فشار خون نقش مهمی داشته باشد. در افراد دچار فشار خون بالا مصرف کافی منیزیم توصیه می شود. از جمله منابع منیزیم شامل سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج، نان های سبوس دار، شیر و ماست کم چرب، بادام، دانه چیا، دانه کدو تنبل، جوی دوسر و حبوبات می باشد.

 

-مصرف مقادیر کافی سبزیجات و میوه ها:

میوه ها و سبزی ها منبع غنی و بسیار مهمی از انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن بوده و جزء جدایی ناپذیر تغذیه سالم هستند. همچنین سبزیجات حاوی مقادیر خوبی از پتاسیم و منیزیم می باشند که می توانند در پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا موثر باشند.

 

فشار خون در بارداری
فشار خون در بارداری

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره برای تغذیه، با کلینیک دکتر لادن گیاهی تماس بگیرید و از خدمات و مشاوره کلینیک ایشان بهره مند شوید،

همچنین می توانید به صورت آنلاین وقت مشاوره تنظیم بفرمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 19 =

Call Now Buttonتماس با ما