قند لب مرز یا پیش‌ دیابت

سلام عرض می‌کنم خدمت همراهان عزیزم، خیلی از شما از من راجع به وضعیت قند لب مرز یا پیش دیابت سوال کردید، که اساساً ما از کجا بفهمیم که در وضعیت پیش دیابت هستیم؟

و چه کسانی ریسک بیشتری دارند؟

اگر در این وضعیت هستیم، چه کار بکنیم؟


این روزها و این روزگاری که دیگر خیلی کرونا طولانی شده است و سبک زندگی کرونایی واقعاً دامن میزنه به اینکه افراد پیش دیابتی به سمت دیابتی شدن بروند، توجه به نکاتی که می‌گوییم حائز اهمیت است.


وقتی ما قند خون ناشتا مون بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ است یا هموگلوبین ای وان سی ما بین ۵.۷ و ۶.۴ هست ما در وضعیت پیش دیابت هستیم.

درسته که هنوز دیابت نداریم اما این قضیه می‌گوید که ریسک بیماری‌های قلبی بالا دارد، و فقط بحث دیابت نیست.

“ریسک سکته ها هم در این افراد بیشتر است”

بیشتر ببینید:

به افراد دیابتی چه رژیمی میدین!


چه ویژگی‌های اگر من داشته باشم، چه علامت هایی داشته باشم باید فکر کنم که پیش دیابت دارم؟

  • اولین این هست که چربی دور شکم زیاد دارید
  • در طی هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت ندارید
  • یا اصلاً در طی روز ۲ ساعت حرکت ایستاده و غیره نشسته ندارید “این وضعیت بسیار باید مورد توجه قرار بگیرد”
  • سن بالای ۴۵ سال دارید


اگر خانواده درجه یک شما دچار دیابت هستند، حتما باید چکاب سالیانه را داشته باشید.


اگر که شما خانمی هستید که دیابت بارداری داشتید یا تخمدان پلی کیستیک دارید، حتی اگر دچار تری گلیسیرید بالا و hdl خون پایین هستید، دچار فشارخون هستید باید حتماً برای چکاپ پیش دیابت اقدام کنید.


ممکن است علائم ظاهری زیادی در همه افراد وجود نداشته باشد، بعض از افراد ممکن است حالت ترک های قرمز رنگ روی نواحی برخی از جاهای پوستشون را داشته باشند یا تیرگی در ناحیه گردن، زیربغل و کشاله های ران باشد.


گاهی اوقات خستگی، بی حالی، اختلال خواب، تاری دید ممکن است وجود داشته باشد اما الزاماً عدم وجود اینها باعث نمی‌شود ما به کسی بگوییم پیش دیابت هستید.

هر کسی احساس می‌کند خستگی دارد و یا خیلی ولع به شیرینی جات هم دارد نمی‌شود مهر پیش دیابت را به او زد، حتماً باید با جواب آزمایش چک بشود.


من چکار کنم؟


وقتی در مرحله پیش دیابت هستید شاید فقط یک قرص وجود داشته باشد که به شما کمک کند و آن هم متفورمین هست.

بیشتر ببینید:

جایگزین قند در افراد دیابتی


۹۰ درصد این داستان اصلاح روی سبک زندگی و مدیریت خود شما برای جایگزین کردن عادت های غذایی رفتاری و خود کنترلی استوار هست…

اگر شما بتوانید ۵ درصد وزن‌تان تا ۷ درصد وزن‌تان را کم کنید، ۷۰ درصد خودتان را از دیابت دور می‌کنید و این سرمایه گذاری کردن روی خودتان ارزشمند است.


من از حالا به شما بشارت این رو می‌دهم که به زودی ان شاءالله‌ کارگاه‌های از نخوردن تا نوش جان را برگزار می‌کنیم و این ها می‌توانند خیلی به شما کمک بکنند تا:

این رفتارهای غذایی که هی ریز ریز می‌خورید و هی ترشح انسولین را تحریف می‌کنید و گیرنده‌ها هم که خوب پاسخ نمی‌دهند منجر به تجمع بیشتر چربی در کبد شما و کبد چرب با پیشرفت بیماری شما می‌شود را اصلاح کنید.


پس در این دوره ها شرکت کنید تا به شما یاد بده که چطور بتوانیم انتخاب های خوبی را جایگزین انتخاب های شرطی شده قبلی بکنیم.


پس آگاهی، آموزش، کسب اطلاعات صحیح و تحرک داشتن بسیار بسیار مهم است.


یعنی شاید به شما بگم اول تحرک و دوم تحرک و سوم تحرک داشته باشید اگر در شرایط پپیش دیابت هستید.

و همزمان با آن آگاهانه خوردن و با مدیریت خورد و خوراکتان و پرهیز از رفتارهایی که هی باعث نوسان زیاد قند خون می‌شود باعث کنترب این موضوع شوید.


پس الگوی غذایی مدیترانه‌ای شاید مهم‌ترین الگوی غذایی باشد که می‌تواند به شما کمک کند که از مرحله پیش دیابت به سمت دیابت با سرعت عبور نکنید.


همراه شما هستم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 9 =

Call Now Buttonتماس با ما