کدام مواد غذایی برای پیشگیری از آلزایمر مناسب هستند؟

کدام مواد غذایی برای پیشگیری از آلزایمر مناسب هستند؟

کدام مواد غذایی برای پیشگیری از آلزایمر مناسب هستند؟

پیشگیری از آلزایمر را جدی بگیرید! آلزایمر یک بیماری مزمن اعصاب نسبتا شایع می باشد، که در آن تخریب پیش رونده و غیر قابل بازگشت و ترمیم سلول های عصبی رخ می دهد. به دنبال این اتفاق شاهد کاهش حافظه و عملکرد شناختی فرد مبتلا خواهیم بود. در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. به همین دلیل پیشگیری از ایجاد و پیشرفت این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. تحقیقات نشان داده اند که در این بیماری نیز تغذیه می تواند نقش موثری داشته باشد.

موادغذایی مصرفی ما در طول سال های زندگی می تواند به بهبود عملکرد و ارتقای سطح سلامت سلول های مغز و اعصاب کمک نماید. در واقع در هر سنی که باشیم چه بزرگسالی چه سالمندی نکاتی هست که می توان با رعایت آن ها به حفاظت از این سلول های ارزشمند بدن برویم. اما این نکات بیشترین اثربخشی را زمانی خواهند داشت که قبل از ظهور اولین علائم دمانس رعایت کنیم. یعنی تقریبا قبل از سنین 50 سالگی.

در این مقاله قصد داریم شما را با خوراکی های مفید برای مغز آشنا کنیم. 

 

چای، قهوه و کاکائو

این نوشیدنی ها و خوراکی ها خوش عطر و طعم از منابع بسیار خوب پلی فنول ها و فلاونوئید ها هستند. این ترکیبات آنتی اکسیدان های قوی ای بوده که در حذف رادیکال های آزاد از مغز نقش دارند. این رادیکال های آزاد ترکیبات فعالی هستند، که می توانند به سلول های عصبی آسیب زده و با عث ایجاد دمانس و آلزایمر در طول عمر گردند. هچنین این خوراکی ها حاوی کافئین هستند.

کافئین یک ترکیب فعال است که به راحتی از دستگاه گوارش جذب شده و از سد خونی مغزی عبور کرده و می تواند سلول های مغزی را واردار به فعالیت نماید. مصرف کافئین با افزایش عملکرد شناختی در سالمندان همراه بوده است. همچنین مطالعات نشان داده اند که کافئین نیز یک آنتی اکسیدان و ضدالتهاب قوی است. مصرف کافئین با بهبود خلق و خو و افزایش تمرکز، هوشیاری و حافظه همراه است. 

 

بیشتر بدانید: فواید زردچوبه در کنترل قند و عوارض دیابت

 

کدام مواد غذایی برای پیشگیری از آلزایمر مناسب هستند؟

زردچوبه

زردچوبه از جمله ادویه های پرخاصیتی است که در آشپزی ایرانی ها جایگاه ویژه ای دارد. این ادویه با دارا بودن فلاونوئیدها و پلی فنول ها، نقش خوبی در کاهش تجمع پلاک های آمیلوئیدی بر روی سلول های مغزی و همچنین تخریب این پلاک ها دارد. این پلاک ها یکی از علل کاهش عملکرد سلول های مغز و ابتلا به آلزایمر هستند. همچنین زردچوبه یک ضدالتهاب و آنتی اکسیدان بوده و در کاهش مسمومیت با سرب نیز نقش دارد. تجمع فلزات سنگین مثل سرب در مغز با افت عملکرد سلول های عصبی همراه است، که زردچوبه می تواند در پاکسازی آن ها موثر باشد.

 

مغز ها، دانه ها و روغن های گیاهی

مغزهایی مانند بادام، بادام زمینی، فندوق، پسته و گردو، دانه هایی مانند تخم آفتابگردان و روغن هایی مانند روغن زیتون و روغن هسته انگور حاوی چربی های مفید غیراشباع هستند. چربی های غیر اشباع بر خلاف چربی های اشباع، مانند آنچه در کره و روغن های حیوانی یافت می شوند، در بهبود عملکرد سلول های مغزی نقش دارند. ساختار اصلی سلول های عصبی چربی ها هستند. مصرف چربی های مفید مانند آنچه در این خوراکی ها یافت می شود در پیشگیری از آلزایمر نقش دارد. همچنین این خوراکی ها حاوی ویتامینE ، ویتامین B6 و کوآنزیم کیوتن نیز هستند که نقش آنتی اکسیدانی دارند.

 

میوه های تازه 

میوه ها از جمله هندوانه، توت ها، توت فرنگی، تمشک، پرتقال، زردآلو، سیب و کیوی منابع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین C، پلی فنول ها و آنتوسیانین ها هستند. این آنتی اکسیدان ها نقش بسیار مهمی در حذف سموم از جمله رادیکال های آزاد را دارند، و مغز انسان به آسیب ناشی از رادیکال های آزاد بسیار حساس است. در نتیجه مصرف کافی این آنتی اکسیدان ها در محافظت از بافت مغز نقش به سزایی دارد. همچنین میوه هایی مانند توت فرنگی و هندوانه حاوی گلوتاتیون هستند که می تواند در پیشگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر کمک نماید.

 

سبزی های تازه

سبزیجاتی مانند اسفناج، بروکلی، کلم ها ، سیر ، پیاز، کاهو، پیاز قرمز، گوجه فرنگی، کرفس، هویج، کدوحلوایی، جعفری و سایر سبزیجات برگ سبز نیز منابع آنتی اکسیدان ها هستند. این آنتی اکسیدان ها شامل پلی فنول ها، کاروتنوئید ها، ویتامین E و گلوتاتیون می باشند و می توانند از تشکیل پلاک های آمیلوئیدی بر روی سلول های عصبی پیشگیری کنند. همچنین سبزیجات برگ سبز حاوی فولات می باشند . کمبود فولات می تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. 

 

بیشتر بدانید: رد پای انتخاب غذایی مادربزرگ ها و پدربزرگ ها در سلامت بچه های امروز

 

کدام مواد غذایی برای پیشگیری از آلزایمر مناسب هستند؟

ماهی های چرب 

ماهی های چرب از جمله سالمون، ساردین و ماهی کولی حاوی امگا-3 هستند. این اسید چرب مهمترین ماده ی مغذی برای ساخت سلول های عصبی، عملکرد و حفظ آنهاست. امگا-3 احتمالا بتواند در بهبود حافظه نقش مفیدی داشته باشد. کاهش سطوح این چربی در مناطقی از مغز افراد مبتلا به آلزایمر دیده شده است، که نشان دهنده ی نقش کمبود این ماده در ایجاد این بیماریست.

 

حبوبات

حبوبات حاوی فولیک اسید می باشند. اسیدفولیک می تواند در حفظ سلامت سلول های مغزی موثر باشد. همچنین حبوبات از مهمترین منابع پروتئین گیاهی و حاوی فیبر بالا هستند. این خوراکی ها می توانند به کاهش کلسترول و ریسک بیماری های قلبی عروقی کمک نمایند. تحقیقات نشان داده اند که با کاهش ریسک بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی عروقی، ریسک بیماری آلزایمر نیز کاهش می باشد.

 

رزوراترول

رزوراترول یک آنتی اکسیدان قوی می باشد که عمدتا در پوست انگور قرمز و روغن هسته انگور یافت می شود. این ترکیب به کاهش تشکیل پلاک های آمیلوئیدی و همچنین تخریب پلاک های ساخته شده و فعال کردن آنتی اکسیدان های دیگر در بدن کمک می کند.

 

سایر منابع پروتئینی مانند گوشت گوساله، مرغ و لبنیات 

لبنیات و گوشت ها منبع ویتامین B12 هستند. کمبود این ویتامین با کاهش حافظه و عملکرد شناختی همراه است. همچنین گوشت گوساله، مرغ و لبنیات حاوی کوآنزیم کیوتن نیز می باشند که نقش آنتی اکسیدانی در بدن دارد.  البته مصرف انواع کم چرب و در حد متعادل این موادغذایی در حفظ سلامت مغز نقش مهمی دارد.

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره برای تغذیه، با کلینیک دکتر لادن گیاهی تماس بگیرید و از خدمات و مشاوره کلینیک ایشان بهره مند شوید،

همچنین می توانید به صورت آنلاین وقت مشاوره تنظیم بفرمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 6 =

Call Now Buttonتماس با ما