از تخمدان پلی کیستیک به سمت دیابت نرو‌

سلام، امیدوارم که حالتون خیلی خوب باشه. می‌دانید که سندرُم تخمدان پلی کیستیک یا پی سی او یکی از شایع‌ترین اختلالات غدد درون‌ریز در بین دختران نوجوان و همینطور مهم‌ترین و شایع‌ترین عامل ناباروری در بین خانم هاست.

گرچه که ریشه و منشاء این بیماری از دوران جنینی شروع می‌شود و ژنتیک در آن موثر هست، اما مطالعات به خوبی نشان داده که عوامل محیطی بیش از ژنتیک می‌تواند در بروز این سندرُم و اختلالات همراه آن موثر باشد.


از چه چیزی صحبت می‌کنیم؟

از شرایطی به نام مقاومت به انسولین صحبت می‌کنیم، که در بین افراد دیابتی و افرادی که تخمدان پلی کیستیک دارند مشترک است.

بیشتر ببینید:

رژیم غذایی در تخمدان پلی‌کیستیک


این اختلال و مقاومت به انسولین به چه معناست؟

  • به این معنا که بدن این فرد انسولین ترشح می‌کند
  • اما این انسولین به صورت بهینه عمل نمی کند
  • در نتیجه بدن مجبور است مقدار انسولین بیشتری ترشح کند

“اگر دقت کرده باشین دارویی که به افرادی که تخمدان پلی کیستیک دارند، می‌دهند متفورمین یا گلوکوفاژ هست همان دارویی که به افراد دیابتی نوع دوم می‌دهند.”


مطالعات مختلف در دنیا نشان می‌دهند، احتمال ابتلا به دیابت تا سن ۴۰ سالگی در خانمی که دچار سندرُم تخمدان پلی کیستیک است، دو برابر بیشتر از سایر خانم‌ها است.

هر چقدر که میزان اضافه وزن و چاقی در این خانم ها بیشتر بشود ریسک ابتلا به دیابت در آنها می‌تواند ۴ تا ۸ برابر افزایش پیدا کند…

پس مهم‌ترین کاری که ما می‌توانیم انجام بدهیم، این است که از چاقی و اضافه وزن از همان سنین نوجوانی پیشگیری کنیم و فاصله بدهیم فرد را از اینکه تخمدان پلی کیستیکش به سمت دیابتی شدن برود.

بیشتر ببینید:

زنان و ناباروری

اساساً به این عارضه به این خاطر سندرُم میگن که معمولاً همراه با یک سری علائم دیگه هست و منجر به یکسری تابلوی پیچیده‌ای از بیماری ها مثل:

  • فشار خون
  • بیماری‌های قلبی و عروقی
  • بالا رفتن کلسترول LDL
  • و همینطور سرطان رحم می‌شود.


اگر شما وزن را از همان سنین نوجوانی و جوانی مدیریت کنید، در واقع یک نوع سرمایه گذاری روی سلامتی‌تان برای مبتلا نشدن به همه این عارضه هایی می‌کنید که سندرُم تخمدان پلی کیستیک ریسکش را دارد بالا می‌برد.


موفق باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =

Call Now Buttonتماس با ما