درمان عفونت ادراری با تغذیه

درمان عفونت ادراری با تغذیه مناسب

خوردنی‌ های خوب و بد در عفونت مجاری ادراری

عفونت ادراری شیوع بالایی به ویژه در خانم ها دارد و با ورود باکتری به دستگاه دفع ادرار ایجاد می شود. این باکتری‌ ها، ممکن است باعث دفع دردناک ادرار و حتی درد و گرفتگی ناحیه تحتانی شکم شوند. عفونت مجاری ادراری آزار دهنده و دردناک است و معمولا با درمان آنتی بیوتیکی رفع می گردد. اما اگر این عفونت باکتریایی به کلیه‌ ها سرایت کند، می‌ تواند به یک مشکل جدی برای سلامت ما تبدیل شود. به همین دلیل است که تشخیص سریع و درمان عفونت مجاری ادراری می‌ تواند نقش بزرگی در مدیریت علائم بیماری داشته باشد. علائم عفونت مجاری ادراری در بین تمامی افراد یکسان نیست. در ادامه مطلب به برخی از این بایدها و نبایدها در درمان عفونت ادراری با تغذیه مناسب می پردازیم.

علائم شایع و عمومی بیماری عفونت ادراری

• وجود خون در ادرار (ادراری که به رنگ قرمز یا صورتی روشن باشد)
  • احساس فشار یا گرفتگی در نواحی پایینی شکم
  • ادرار بد بو
  • سنگ کلیه یا مثانه
  • تب یا لرز خفیف
  • درد هنگام مقاربت
  • دفع ادرار به دفعات زیاد و مقادیر کم
  • درد لگن
  • احساس گزش یا سوزش هنگام دفع ادرار
  • نیاز شدید و مداوم به ادرار کردن
  • ادرار غیر شفاف و کدر

همان طور که گفته شد در بسیاری از موارد، پزشک برای درمان عفونت مجاری ادراری، آنتی بیوتیک تجویز می‌ کند. علاوه بر رعایت درمان تعیین شده توسط پزشک، پیروی کردن از یک سری توصیه‌ های تغذیه‌ ای برای درمان عفونت ادراری با تغذیه، می‌ تواند به مدیریت علائم عفونت مجاری ادراری و تسریع فرآیند بهبودی در خانه کمک کند.

چه خوراکی هایی برای بهبود علائم عفونت مجاری ادراری توصیه می‌ شود؟

• ذغال اخته، بلوبری، قره قاط و تمشک
  • دریافت بالای منابع ویتامین c
  • غذاها و خوراکی‌ های غنی از پروبیوتیک‌ ها به ویژه ماست ها که حاوی پروبیوتیک های زنده و فعال هستند.
  • مواد غذایی پرفیبر مانند اکثر میوه جات مثل توت ها، موز، آلبالو، هلو و زردآلو
  • غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مثل ماهی
  • نوشیدن مقادیر زیاد آب در طول روز
  • شکلات تلخ

خواص میوه ها

برای کاهش علائم عفونت مجاری ادراری از مصرف قهوه خودداری کنید

قطعا مصرف یک فنجان قهوه در طول روز لذت بخش است، اما می‌ تواند علائم عفونت مجاری ادراری شما را نیز تشدید کند. مطالعه‌ ای بر روی افراد مبتلا به سیستیت بینابینی (التهاب مزمن مثانه)، نشان داده است که مصرف قهوه علائم عفونت مجاری ادراری را تشدید می‌ نماید. در درمان عفونت ادراری با تغذیه، سعی کنید به جای قهوه از دمنوش گیاهی بدون کافئین استفاده کنید تا عفونت شما بهبود یابد.

آیا الکل باعث عفونت مجاری ادراری می‌ شود؟

شاید بدانید که مصرف نوشیدنی‌ های الکلی در افراد مبتلا به ریفلاکس یا زخم معده باعث تشدید درد می شود. اما این نکته در مورد عفونت مجاری ادراری نیز صدق می‌ کند. اگرچه مصرف مایعات به هنگام عفونت مثانه بسیار توصیه می‌ شود؛ اما مهم است که از مصرف الکل دوری کنید.

نوشابه‌ های کافئین دار یا ترش مزه باعث اذیت مثانه می‌ شوند

نوشابه‌ ها به طور کلی باعث اذیت شدن مثانه در افراد مبتلا به التهاب مزمن دستگاه دفع ادرار می‌ شوند و این اثر ممکن است در عفونت مجاری ادراری نیز تشدید شود. نوشابه‌ های ترش مزه (مانند لیموناد گازدار) و نوشابه‌ های کافئین دار از موثرترین نوشیدنی‌ های تشدید کننده علائم عفونت مجاری ادراری هستند. بنابراین اگر دچار عفونت مجاری ادراری هستید از آب یا آب ذغال اخته به عنوان نوشیدنی در درمان عفونت ادراری با تغذیه سود ببرید.

خواص زغال اخته

آیا مصرف غذاهای تند با عفونت مجاری ادراری رابطه دارد؟

حتی اگر به خوردن غذاهای تند و پرادویه علاقه دارید در صورت ابتلا به عفونت مجاری ادراری بایستی از آن ها دوری جویید. غذاهای تند باعث تحریک مثانه و تشدید علائم عفونت مجاری ادراری می‌ شوند. پس بهتر است برای درمان سریع تر این بیماری به سراغ غذاهای کم ادویه‌ تر بروید.

شکر و حتی شیرین کننده‌ های مصنوعی برای عفونت مجاری ادراری مضر هستند

هنگامی که می‌ خواهید به یک برنامه غذایی کم کالری روی بیاورید، شیرین کننده‌ های مصنوعی گزینه جذابی به نظر می‌ آیند. اما اگر از عفونت مجاری ادراری رنج می‌ برید، این امکان وجود دارد که علائم عفونت شما با مصرف شیرین کننده‌ های مصنوعی تشدید شود. با اینکه یک مطالعه نشان از این رابطه دارد، هنوز دلیل واقعی و منطقی برای توضیح این ارتباط وجود ندارد. اما اگر مصرف این شیرین کننده‌ ها حال شما را بدتر می‌ کند از مصرف آن ها دوری کنید.

انتخاب نوشیدنی سالم