رژیم غذایی در تنبلی تخمدان

رژیم غذایی در تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان چیست؟ رژیم غذایی در تنبلی تخمدان نقشی دارد؟

 تنبلی تخمدان و به بیان صحیح تر سندروم تخمدان پلی کیستیک، مهم ترین اختلالی است که در دختران جوان و خانم ها با بحث شیوه زندگی و رژیم غذایی ارتباط تنگانگ دارد. به عبارت دیگر، تغذیه می تواند بیشترین تاثیر را در پیشگیری و بهبود تنبلی تخمدان داشته باشد. گرچه بیش از ۲۰ تا۳۰ ژن مهم در بروز این بیماری شناخته شده اند و بسیاری از این ژن ها با ژن های بیماری دیابت مشترک هستند. اما تاثیرعوامل محیطی بیش از عوامل ژنتیکی در بروز تنبلی تخمدان مطرح است. به همین جهت اولین خط درمان برای فردی که عارضه تخمدان پلی کیستیک دارد، اصلاح شیوه زندگی و مدیریت وزن با رژیم غذایی در تنبلی تخمدان است. 

افزایش وزن در دوران بلوغ  به ویژه در در خانواده هایی که سابقه تخمدان پلی کیستیک در آن ها وجود دارد، باید مورد توجه قرار گیرد. 

مدیریت وزن یک نوجوان و دختر جوان مبتلا به تنبلی تخمدان، بسیار راحت تر از مدیریت وزن خانمی است که به هنگام تصمیم به بارداری باید برای کاهش وزن خود اقدام کند. 

البته نوسانات شدید روحی و خلقی در این افراد در بسیاری از موارد، مدیریت وزن را در این افراد با چالش مواجه می کند و بدون شک، موفقیت درمان این افراد به دریافت مشاوره های بسیار دقیق و پیگیرانه و مسئولانه وابسته است.

با توجه به اینکه تنبلی تخمدان با چاقی تشدید می شود، چاره ای جز شکستن این سیکل معیوب برای بهبود کیفیت نخمک گذاری نداریم و هر چه اصلاح وزن در سنین پایین تر انجام شود، بر قدرت باروری و کیفیت تخمک گذاری در سال های بعد نتیجه بهتری خواهیم داشت.

جالب است بدانید رژیم غذایی در تنبلی تخمدان، حتی از دوران جنینی و قبل از شکل گیری نطفه با الگوی غذایی پدر مرتبط است.

مناسب ترین رژیم غذایی در تخمدان پلی کیستیک کدام است؟

نکات مهم رژیم غذایی در تنبلی تخمدان

مبتلایان به تنبلی تخمدان که می خواهند رژیم بگیرند، باید بدانند که به جهت اختلالات متابولیکی و سوخت ساز  در بدنشان، سرعت کاهش وزن در آنان، اصلا ملاک خوب بودن رژیم غذایی نیست. بلکه دراین افراد هدف به حداقل رساندن نوسانات قند خون است و در واقع مدیریت مقاومت به انسولین در آن ها ملاک تاثیرگذاری رژیم غذایی در تنبلی تخمدان است.

 هنر رژیم درمانی در این افراد، چیدن ترکیبات غذایی به گونه ای است که نیاز به افزایش ناگهانی انسولین در بدن ایجاد نشود. بنابراین گرسنگی های طولانی مدت، حذف وعده غذایی و رژیم های بسیار کم کالری نه تنها کمکی به کاهش وزن این افراد نمی کند بلکه زمینه تشدید بیماری را نیز فراهم می کند.

 باید توجه داشت رژیم های افراطی و حتی رژیم کتوژنیک بر پایه چربی های حیوانی، قطعا اثرات سوء برای فرد مبتلا به تنبلی تخمدان خواهد داشت.

رژیم گرفتن های افراطی، حتی اگر کاهش وزن های موقت قابل توجهی هم ایجاد کنند، اگر باعث بهبود وضعیت تخمک گذاری نشوند، ریسک ابتلا به ناباروری و دیابت را افزایش می دهند.

 بنابراین، مهم ترین نکته برای تنظیم رژیم غذایی در تنبلی تخمدان، توجه به ترکیب غذایی دریافتی و فواصل زمانی دریافت غذا است.

پرهیزهای اصلی غذایی در مبتلایان به تنبلی تخمدان

مبتلایان به تخمدان پلی کیستک، علاوه بر اینکه باید در دریافت منابع کربوهیدراتی که نوسان سریع قند خون ایجاد می کند، امتناع داشته باشند، باید هم زمان از مصرف غذاهای خیلی شور، خیلی تند و یا خیلی ترش اجتناب کنند.

بنابراین، مصرف روتین ترشی جات، خیارشور، سرکه، سس های تند، آجیبل شور و میان وعده های شور مدیریت وزن آنان را با چالش مواجه می کند.

بسیار خردمندانه است که فرد مبتلا به تخمدان پلی کیستک، از مصرف خوراکی هایی که دارای ترکیبات نگهدارنده هستند و خوراکی های کنسروی اجتناب کند. 

اهمیت غذاهای تازه رژیم غذایی در تنبلی تخمدان 

به هر میزان که تاره خوری در برنامه غذایی این افراد بیشتر باشد، سم زدایی از بافت های چربی بهتر انجام می شود و مقاومت به انسولین بهبود می یاید و کاهش وزن با سهولت بیشتری رقم می خورد. حتی اگر فرد مبتلا به تنبلی تخمدان چاق هم نباشد، نیاز او به دریافت ترکیبات آنتی اکسیدان که در سبزیجات و میوه های تازه است، بیشتر از یک فرد سالم است.

چه غذاهایی بیشترین اثر شفا بخشی را بر عملکرد تخمدان و رحم دارند ؟ 

بهترین دمنوش ها برای مبتلایان به تنبلی تخمدان

استفاده از دمنوش عناب برای مبتلایان به تنبلی تخمدان مفید است. دمنوش چای کوهی و مرزنجوش نیز مانند عناب مفید است. اما دمنوش رازیانه ممکن است برای همه مفید نباشد. 

بهترین خوراکی ها برای مصرف روزانه در رژیم غذایی در تنبلی تخمدان

  • مصرف هویج به صورت روزانه در غذاها، سالاد، مربا و همچنین آب میوه ها بسیار عالی است.
  • مصرف انواع کدو، لوبیا سبز، اسفناج و بروکلی برای سلامت تخمدان ها توصیه می شود.
  • میگو، گوشت گوسفند و سینه مرغ برای بیمار تخمدان پلی کیستک مفید است.
  • حبوبات سهم خوبی از تامین پروتتین روزانه را باید داشته باشند و از عدس مخصوصا عدس جوانه زده حتما در طی هفته در چندین نوبت استفاده شود.
  • جوانه غلات به ویژه گندم و سمنوی تازه از دیگر خوراکی های مفید برای این افراد است.

اصلاح ساعت خواب و بیداری به شدت در تنظیم وضعیت هورمونی و موفقیت در مدیریت وزن اهمیت دارد. 

ورزش در کنار اصلاح خواب، بعد از سه ماه تاثیرات خود را در بهبود اختلالات هورمونی نشان خواهد داد و مدیریت وزن را به طرز محسوسی بهبود می بخشد.


تغذیه در اضطراب و افسردگی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =

Call Now Buttonتماس با ما