رژیم غذایی در فشار خون بالا چه نقشی دارد؟

رژیم غذایی در فشارخون بالا

فشار خون چیست؟


فشار خون در واقع به نیروی وارده از طرف خون جاری در رگ‌ها به دیواره عروق گفته می‌شود. فشار خون می تواند در شرایط فیزیولوژیک مختلف تحت تأثیر قرار گرفته و از محدوده نرمال خود خارج شود. بر اساس داده‌های مرجع میزان فشار خون نرمال در حدود کمتر از ۱۲ بر روی ۸ می باشد و اگر تحت شرایطی میزان فشار خون به بالاتر از این حد برسد فرد با پرفشاری خون مواجه می‌گردد.


پرفشاری خون در حال حاضر یک بیماری مزمن و شایع است که در آن دیواره عروق خونی فشار طولانی ‌مدت را متحمل می شوند و در نهایت ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی فرد شود.


دو عامل تعیین کننده فشار خون در انسان هستند:

  • میزان خون پمپ شده توسط قلب
  • میزان مقاومت عروق به جریان خون عبوری از آن ها

پس می‌توان متصور شد که پرفشاری خون با پمپاژ بیشتر قلب و باریک تر شدن عروق رابطه مستقیم دارد.

همچنین ببینید:

مواد غذایی بالابرنده فشار خون


بیماری فشار خون از دسته بیماری های مزمن و بدون علامت است که می‌تواند سالیان سال با فرد همراه شود ولی حتی فرد را متوجه خود نکند و پس از آسیب های وارده به ارگان های اصلی قابل تشخیص گردد. پرفشاری خون کنترل نشده می‌تواند آسیب‌های جدی به مغز و قلب وارد کند و منجر به حمله های قلبی و سکته مغزی شود.

نشانه های فشار خون بالا


فشار خون بالا به طور کلی علائمی ندارد اما برخی افراد با علائمی مثل سردرد، تنگی نفس و خونریزی بینی مواجه می شوند که به طور اختصاصی علائم پرفشاری خون نیستند و فقط در مراحل شدید بروز می کنند.

دلایل فشار خون بالا


پرفشاری خون دو نوع است. پرفشاری خون اولیه و ثانویه

  • پرفشاری خون اولیه: این پرفشاری خون بیشتر در بزرگسالان بدون هیچ دلیل مشخصی ایجاد می شود و علت آن زمینه های ارثی بیان شده است. این نوع فشار خون در طی سال‌های طولانی به طور تدریجی ایجاد می گردد.
  • پرفشاری خون ثانویه: این نوع فشار خون ناشی از یک عامل زمینه‌ای است. فشار خون ثانویه برخلاف فشار خون اولیه به طور ناگهانی بروز می‌کند. از جمله زمینه های تشکیل فشار خون ثانویه می‌توان به مشکلات کلیوی، نقص های مادرزادی در عروق، مشکلات تیروئیدی، تومورهای غده آدرنال و استفاده از برخی داروها نظیر قرص های ضد بارداری و ضد درد اشاره کرد. اما از جمله دیگر عوامل ایجاد کننده پرفشاری خون ثانویه می‌توان افزایش سن، سابقه ارثی و خانوادگی، چاقی و افزایش وزن، عدم تحرک و فعالیت، مصرف دخانیات، مصرف سدیم زیاد، تحمل استرس های طولانی مدت و مصرف نوشیدنی‌های الکلی نام برد.

همچنین ببینید:

خواص مغزدانه ها

رژیم غذایی DASH


رژیم غذایی DASH رژیم تخصصی برای پیشگیری و کاهش ابتلا به فشار خون بالا می باشد که از اصول زیر تشکیل شده است:

  • مصرف زیاد میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب
  • کاهش مصرف غذاهای پرچرب و دارای چربی های اشباع
  • مصرف زیاد غلات کامل و گوشت سفید مانند مرغ و ماهی
  • حذف مصرف سدیم از رژیم غذایی و محدود کردن مصرف شیرینی ها، نوشیدنی های حاوی شکر و گوشت قرمز

در رژیم DASH مبنا بر حذف سدیم در رژیم غذایی و جایگزینی آن با پتاسیم و منیزیم است. محدود کردن مصرف گوشت قرمز به یک بار در هفته و جایگزینی آن با گوشت سفید(مرغ و ماهی) و کاهش حداکثری مصرف قند و شکر اضافه در رژیم غذایی. افزایش مصرف قند و شکر اضافه فارغ از افزایش وزن بر روی فشار خون تاثیرگذار است.

در واقع بهتر است در رژیم افراد مبتلا به پر فشاری خون و یا دارای نوسانات فشار خون بازنگری انجام شود. چراکه ۷۴ درصد قند اضافی ورودی به بدن از طریق غذاهای فراوری شده و صنعتی دریافت می شوند که شاید طعم شیرین نداشته باشند. به طور کلی میزان مصرف مجاز قندهای اضافی نباید بیش تر از ۵ درصد از کل رژیم غذایی باشد.

که این مقدار برای خانم ها تا سقف ۲۵ گرم و برای آقایان ۳۶ گرم در روز است. مصرف قند و شکر اضافه باعث تسریع روند پیری سلول های مغزی و کبدی و به تبع آن مشکلات عدیده ای که می تواند به وجود بیاورد می شود.


میزان مصرف مواد غذایی توصیه شده در وعده های غذایی رژیم DASH در یک روز :

  • غلات ۷ تا ۸ وعده در روز
  • سبزیجات ۴ تا ۵ وعده در روز
  • میوه ها ۴ تا ۵ وعده در روز
  • لبنیات کم چرب ۲ تا ۳ وعده در روز
  • مرغ و ماهی کمتر از ۲ وعده در روز
  • مغز دانه ها ۴ تا ۵ وعده در روز


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + 10 =

Call Now Buttonتماس با ما