مواد غذایی کاهنده اگزما

مواد غذایی کاهنده اگزما

تغذیه در بیماری اگزما

اگزما یا درماتیت یک مشکل شایع پوستی است که با خارش، قرمزی و التهاب پوست بروز می‌ کند. اگزما بیشتر در کودکان و افراد نوجوان به صورت لکه های قرمز رنگ و خارش دار به روی گونه ها، چانه و سطح پوست سینه ظاهر می شود. خارش محل وقوع اگزما، علائمی نظیر التهاب و زخم باعث گسترش و بدتر شدن شرایط اگزما می گردد. در بزرگسالان نیز اگزما با بروز لکه های قرمز رنگ خارش زا بر روی گردن، سطح داخلی آرنج و یا پشت زانو مشاهده می شود. در افراد مختلف اگزما می تواند به انواع گوناگون با علل مختلف بروز کند. درماتیت در هر سنی می تواند ظاهر گردد؛ اما بیشتر در نوزادان و افراد خردسال شیوع دارد و در بزرگسالان به ندرت مشاهده می‌ گردد. افرادی که سابقه خانوادگی آسم و آلرژی دارند، یکی از شاخص‌ های احتمالی جهت داشتن اگزما را دارا می‌ باشند. اشتغال برخی افراد به برخی مشاغل که با فلزات خاص و یا حلال ها و مواد شیمیایی حساسیت زا سر و کار دارند نیز یکی از عوامل شایع بروز اگزما در بزرگسالان است. در این مقاله با خوراکی هایی که می توانند به عنوان مواد غذایی کاهنده اگزما مصرف شوند، آشنا خواهید شد.

منع مصرف مواد غذایی در افراد مبتلا به اگزما

آنچه خورده می‌ شود، ممکن است به طور مستقیم باعث اگزما نشود؛ اما می‌ تواند باعث افزایش علائم شود. به خصوص اگر فرد نسبت به برخی از مواد غذایی به طور شخصی حساسیت داشته باشد. غذاهای آلرژی زای رایج عبارتند از:

  • محصولات لبنی نظیر شیر، ماست، خامه، کشک و یا هر محصولی که به نوعی از لبنیات مشتق شده باشد. 
  • تخم‌ مرغ 
  • سویا 
  • غذاهای حاوی نگهدارنده و مواد مصنوعی نیز ممکن است در برخی افراد به عنوان آلرژن محسوب شوند و باعث تشدید علائم گردند. غذاهای سرشار از چربی‌ های ترانس مانند مارگارین (کره های گیاهی)، غذاهای فرآوری شده و فست فودها از جمله این غذاها هستند.
  • یک دسته بسیار مهم از مواد غذایی که افراد دارای اگزما باید از آن اجتناب کنند، غذاهای سرشار از قند می باشد. این مواد غذایی باعث بدتر شدن و بروز بیشتر اگزما در افراد می گردد. همان طور که در مقاله مربوط به آکنه گفته شد، مصرف غذاهای حاوی قندهای ساده به دلیل جذب سریع قندها از روده و به دنبال آن ترشح میزان زیاد انسولین سبب وخامت اگزما و تشدید آن می شود. 

رابطه رژیم غذایی و بروز آکنه به چه صورت است؟

مواد غذایی مفید در اگزما

برای مقابله با اگزما و کاهش علائم آن، بهتر است از مواد غذایی حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان ها بهره برد که این مواد مغذی در رژیم غذایی مدیترانه ای که حاوی مقادیر زیادی سبزیجات، میوه جات، ماهی ها و چربی های سالم می باشند، وجود دارد و می تواند به عنوان مواد غذایی کاهنده اگزما در تغذیه بیمار استفاده شود.

  • میوه های حاوی رنگ های قرمز و سبز تیره نظیر هندوانه، توت فرنگی، آلبالو، گیلاس، تمشک، انگور، شاه توت و… سرشار از منابع آنتی اکسیدانی می باشند که به عنوان مواد غذایی کاهنده اگزما برای مقابله با التهابات بسیار مفید هستند.
  • از منابع ماهی های حاوی امگا۳ می توان به ماهی های چرب مانند ماهی خال خالی، قزل آلا، شاه ماهی،  ساردین و ماهی تن اشاره کرد که تاثیر به سزایی در کاهش علائم اگزما دارند.

جایگزینی روغن های گیاهی سالم نظیر روغن زیتون، روغن هسته انگور، روغن کنجد به جای روغن های حیوانی جامد، به عنوان مواد غذایی کاهنده اگزما می تواند موثر باشد.

ویتامین های مفید در کاهش علائم اگزما 

تحقیقات و مطالعات انجام شده، نشان دادند که ویتامین های B12، ویتامین D و ویتامین E تاثیر مطلوبی در کاهش علائم اگزما در افراد داشته اند. از منابع غذایی ویتامین B12، می توان به منابع گوشتی که شامل دام هایی است به طور طبیعی چرا می کنند، ماهی ها، طیوری که به طور طبیعی پرورش داده می شوند و جگر گوسفند و گاو اشاره کرد. ویتامین D به طور طبیعی با قرار گرفتن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز در معرض نور خورشید به میزان کافی در بدن ساخته می شود. همچنین، بهتر است از مکمل های ویتامین D هم بنا به دستور متخصص استفاده نمود. از منابع اصلی ویتامین E، می توان به آجیل ها ( تخمه آفتاب گردان، بادام، تخم دانه کاج، پسته، تخم کدو، گردو)، منابع گوشت دریایی و حیوانی (گوشت غاز، ماهی سالمون، قزل آلا رنگین کمان، شاه میگو)، میوه ها (آواکادو، کیوی، انبه، انگور سیاه، زیتون، زرد آلو، تمشک) و سبزیجات (کلم بروکلی، برگ چغندر، برگ شلغم و اسفناج) اشاره کرد. 


حساسیت غذایی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + شانزده =

Call Now Buttonتماس با ما