میکروبیوم روده و نقش پروبیوتیک و پره بیوتیک در سلامت ما

میکروبیوم روده و نقش پروبیوتیک ها و پره بیوتیک ها در سلامت ما

میکروبیوم روده و نقش پروبیوتیک ها و پره بیوتیک ها در سلامت ما

میکروبیوم روده چیست؟ دستگاه گوارش ما میزبان میلیاردها میکروب است که آنها را میکروبیوم می نامیم. این میکروب ها شامل باکتری ها، مخمرها و سایر تک سلولی هاییست که نقش بسیار زیادی در تنظیم فعالیت های بدن دارند. به همین دلیل برخی دانشمندان به این شبکه ی میکروبی به چشم یک اندام جداگانه ای در بدن نگاه می کنند. این میکروب ها با فعالیت خود ترکیباتی آزاد می کنند که می توانند به تنظیم عملکرد روده، تغذیه ی سلول های روده، تقویت ایمنی بدن، بهبود فرآیند های متابولیکی و حتی سلامت مغز ما کمک کند.

تحقیقات نشان داده اند که بر هم خوردن تعادل و توازنی که در نوع و تعداد این میکروب ها وجود دارد، می تواند آغازگر بسیاری از بیماری ها باشد. از طرفی میکروبیوم روده به شدت تحت تاثیر موادغذایی مصرفی ما قرار می گیرند. باتوجه به اهمیت و نقش این میکروبیوم ها برای بدن، قصد داریم در این مقاله شما را با راهکارهای تقویت آن آشنا کنیم. در ادامه به اهمیت این میکروب ها در بیماری ها خواهیم پرداخت.

میکروبیوم روده و نقش پروبیوتیک و پره بیوتیک در سلامت ما

پروبیوتیک و پره بیوتیک ها، تقویت کننده میکروبیوم روده

 

پروبیوتیک ها، میکروب های مفیدی هستند که مصرف آن ها در تنظیم میکروبیوم روده نقش داشته و برای بدن مفید است. پره بیوتیک ها به مواد غذایی، اغلب کربوهیدرات های غیر قابل هضم، گفته می شود که به عنوان سوخت در دسترس میکروب های روده قرار گرفته، می تواند به تقویت آن ها کمک نماید. 

بیشتر بدانید: رژیم غذایی اصولی در سندروم روده ی تحریک پذیر

میکروبیوم روده و نقش پروبیوتیک و پره بیوتیک در سلامت ما

چگونه میکروبیوم روده را تقویت نماییم؟

 
  • پروبیوتیک مصرف کنید: پروبیوتیک ها به شکل مکمل های غذایی، و یا به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارند. مواد غذایی تخمیری مانند کفیر، ماست، ترشی های تخمیری، سوئرکرات (sauerkraut)، کیمچی، پنیرهای پروبیوتیک، تمپه و  چای تخمیری. می توانید این مواد غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ترشی های تخمیری را در کنار غذا مصرف کنید. روزانه از پنیر، ماست پروبیوتیک و یا کفیر استفاده کنید. تمپه یک جایگزین گوشت و تهیه شده از سویا می باشد. می تواند در غذا های خود مثل سوپ یا سالادها از تمپه استفاده کنید.
  • پره بیوتیک مصرف کنید: منابع غذایی پره بیوتیک ها شامل موز، پیاز، پیازچه، سیر، موسیر، سیب، مارچوبه، تره فرنگی، غلات سبوس دار، جو، جوی دوسر، بذرک و همچنین حبوبات مثل عدس، نخود و لوبیاها می باشد. 
  • رژیم غذایی متنوع با فیبر کافی مصرف کنید: رژیم های غنی از غلات سبوس دار، میوه، سبزی، مغزها و دانه ها می توانند فیبر کافی به بدن شما برسانند. این فیبر می تواند در اختیار میکروب های روده قرار گرفته و آنها را تغذیه کند. 
  • از مصرف رژیم غذایی پر چرب به خصوص چربی های ترانس و اشباع پرهیز کنید: چربی های ترانس در فست فود ها، شیرینی ها، بیسکوئیت ها، کیک ها و مارگارین وجود دارند. چربی های اشباع در کره، گوشت های پرچرب، چربی های حیوانی و محصولات قنادی وجود دارند. این چربی ها باعث برهم خوردن تعادل میکروبیم روده یا اصطلاحا دیس بیوزیس می شود.
  • به وزن سالم برسید و آن را حفظ کنید: دیده شده است که افراد چاق و یا دچار اضافه وزن دچار دیس بیوزیس می شوند. با کاهش وزن تعادل میکروب ها دوباره برگشته و می تواند به بهبود جمعیت میکروبیم روده کمک نماید.

چه موقع پروبیوتیک و پره بیوتیک ها را جدی بگیریم؟

 

تحقیقات نشان داده اند که استفاده از پروبیوتیک ها و پره بیوتیک ها می توانند در بهبود برخی شرایط و بیماری ها نقش درمانی و مفید داشته باشند. در چنین مواقعی ممکن است شما نیاز به مصرف پروبیوتیک و پره بیوتیک داشته باشید:

  •  مشکلات نفخ، سوءهاضمه و ریفلاکس
  •  سندروم روده ی تحریک پذیر
  •  بیماری های التهابی روده
  •  اسهال یا یبوست
  •  اگزما در کودکان
  •  مصرف آنتی بیوتیک ها
  •  مسمومیت غذایی
  •  آسم و آلرژی
  •  عفونت های مکرر ریه
  •  عفونت های مکرر زنان

بیشتر بدانید: چه مقدار، چگونه و از چه حبوباتی استفاده کنیم!

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره برای تغذیه، با کلینیک دکتر لادن گیاهی تماس بگیرید و از خدمات و مشاوره کلینیک ایشان بهره مند شوید،

همچنین می توانید به صورت آنلاین وقت مشاوره تنظیم بفرمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 1 =

Call Now Buttonتماس با ما