پیشگیری از ریزش مو با مواد مغذی

پیشگیری از ریزش مو با مواد مغذی

پیشگیری از ریزش مو با مواد مغذی چگونه امکان پذیر است؟

این روزها پیشگیری از ریزش مو به یک دغدغه اساسی برای اکثر افراد تبدیل شده است. جالب است بدانید تقریبا اکثر موارد از دست دادن دائمی مو و کچل شدن تحت تاثیر شرایط وراثتی هستند و هیچ ماده غذایی خاصی در این موارد موثر نیست. اما ریزش موقت مو می تواند ناشی از دلایل متعددی از جمله استرس، تغییرات هورمونی در دوره بارداری، یائسگی، استفاده از قرص های ضد بارداری و همچنین کمبود مواد مغذی باشد. ریزش موقت مو را اکثر افرادی که اقدام به گرفتن رژیم های غذایی افراطی نموده اند یا برای مدتی تک خوری کرده اند و بسیاری از مواد غذایی را از برنامه خود حذف نموده اند و یا از مسهل ها به منظور کاهش وزن استفاده کرده اند، بعد از چند ماه تجربه می کنند. به طور کلی ویتامین های آ، ث، اسیدفولیک، ب۱۲، ب۶، و مواد معدنی نظیر روی، مس، منیزیم، آهن و همچنین اسیدهای آمینه (مواد تشکیل دهنده پروتئین ها) به خصوص لستین و متیونین و آب کافی برای پیشگیری از ریزش مو و همچنین رشد و سلامت مو لازم هستند.

پیشگیری از ریزش مو زنان
پیشگیری از ریزش مو زنان

در جدول زیر فهرست مواد غذایی که در بردارنده منابع مغذی فوق هستند به تفکبک گروه غذایی ذکر شده است:

نان و غلاتمیوهسبزیجاتگوشت و حبوباتمغزدانه ها چربی ها
غلات سبوس دار، جو دوسر، جوانه گندم، برنج قهوه ایهندوانه، موز، آلبالو، پرتقال، سیب، زردآلو، کشمش، خرماسبزیجات برگی سبز رنگ تیره، سویا، فلفل سبز و قرمز، خیار، کدو حلوایی، هویججگر (آهن)، گوشت قرمز( آهن، روی)، مرغ، ماهی، عدس، لوبیاتخمه آفتاب گردان، گردو، بادام، فندق روغن ماهی، روغن گل مغربی، روغن تخم کتان، روغن زیتون خالص
فهرست منابع غذای پیشگیری از ریزش مو

در کنار گنجاندن منابع غذایی فوق در برنامه غذایی لطفا نکات مهم زیر را نیز برای پیشگیری از ریزش مو مد نظر داشته باشید:

  • به طور کلی کمبود پروتئین باعث ریزش مو و یا رفتن مو در فاز استراحت می شود. 
  • دختران نوجوان و خانم هایی که دچار ریزش مو می شوند باید نسبت به عدم وجود آنمی فقر آهن  که یکی از شایع ترین دلایل نازک شدن و ریزش مو است اطمینان حاصل کنند. در صورت وجود کم خونی اصلاح کم خونی با استفاده از قرص آهن در کنار استفاده از گوشت، جگر، تخم مرغ، کشمش، خرما، سبزیجات برگی سبز رنگ تیره، میوه های خشک، آب آلبالو و غلات سبوس دار بسیار موثر است. 
  • سیلیس عنصر دیگری است که به همراه ویتامین آ و روی به تقویت فولیکول مو و درخشندگی مو کمک می کند. این عنصر در جو دوسر فلفل سبز و قرمز، خیار، جوانه لوبیا و پوست سیب زمینی وجود دارد، بنابراین این مواد غذایی نیز انتخاب های مناسبی هستند.
  • اسیدهای چرب غیر اشباع تک زنجیر موجود در مغز دانه ها و روغن زیتون خالص به رشد مو و تقویت فولیکول مو کمک می کنند.
  • توصیه می شود فست فودها که غذاهای پر نمک و پرچرب هستند و باعث اسیدی شدن خون می شوند بسیار محدود استفاده شوند. جالب است بدانید افزایش سطح تستوسترون در مردان با سرعت روند طاسی مرتبط است و غذاهای پرچرب باعث افزایش سطح تستوسترون می شوند! بنابراین آقایانی که نسبت به حفظ موهای خود حساس هستند مصرف چربی رژیم خود را کنترل فرمایند و به یاد داشته باشند که چربی حیوانی و پروتیئن حیوانی به جهت بالا بردن سطح تستوسترون ریزش مو را درآن ها افزایش می دهد.
  • به اقایان به وِیژه توصیه می شود برای پیشگیری از ریزش مو از افزودن نمک اضافه به غذا خودداری کنند. به علاوه نمکی که برای پخت و پز در پایان غذا اضافه می شود نیز باید با ید غنی شده باشد زیرا ید برای رشد مو لازم است. 
  • توصیه می شود کافئین که باعث کاهش مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت مو نظیر روی، ویتامین ب، ویتامین ث و فولیک اسید می شود به طور متعادل مصرف شود. 
  • کافئین، نیکوتین و شکر نه تنها باعث تهی شدن بدن از مواد مغذی ذکر شده برای سلامت مو می شوند بلکه با ایجاد تغییرات هورمونی در جهت افزایش سطح تستوسترون در افزایش روند ریزش مو می توانند موثر باشند.
  • استفاده طولانی مدت از دوزهای بسیار بالای ویتامین آ که معمولا در آکنه های مقاوم تجویز می شود نیز باعث آسیب فولیکول مو می شود گرچه مقدار کافی این ویتامین از عناصر کلیدی سلامت و حفظ فولیکول مو است.

تغذیه در اضطراب و افسردگی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 2 =

Call Now Buttonتماس با ما