پیاده روی برای کاهش وزن

پیاده روی برای کاهش وزن

پیاده روی برای کاهش وزن موثره؟

 افزایش روز افزون نرخ اضافه وزن و چاقی به عنوان مادر امراض، بیماری های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان، پوکی استخوان و… بسیاری از محققان را به چاره جویی در این مورد واداشته است. البته شاید بتوانیم بخش اعظم این ایرادات را به رژیم های غذایی ناسالمی که در طی دهه های اخیر در بسیاری از جوامع رایج شده و جای غذاهای سالم و سنتی را گرفته؛ وارد سازیم. اما باید بگوییم که بخش اعظم مشکل در جای دیگری نهفته است. احتمالا با راهنمایی ما متوجه شده اید که منظورمان همان عدم تحرک جسمانی است که تبدیل به مشکل لاینحل جوامع صنعتی عصر حاضر شده است ولی ما در این مقاله یک راه حل عملی را به شما معرفی خواهیم کرد. در واقع توصیه ما قرار دادن نوعی تحرک جسمانی با برنامه ریزی از قبل تعیین شده و صرف هزینه مداوم نیست بلکه تنها پررنگ کردن نقش پیاده روی برای کاهش وزن به عنوان بخشی از زندگی روزمره است که می تواند چاره کار باشد.

پیاده روی بهترین داروی بشر است. بقراط”

۱۰ علت برای پیاده روی:

۱) پیاده روی از دیابت نوع ۲ پیشگیری می کند. برنامه های پیشگیری از دیابت نشان داده اند که ۱۵۰ دقیقه پیاده روی در طول هفته و کاهش فقط ۷ درصد از وزن بدنتان (حدودا ۵ تا ۷ کیلوگرم) می تواند ۵۸ درصد خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

۲) پیاده روی قلب شما را نیرومند می سازد. (درصورتی که جنسیتتان مذکر است) مطالعه انجام شده دراین خصوص نشان می دهد میزان مرگ و میر در میان مردان بازنشسته ای که روزانه کمتر از ۵/۱ کیلومتر پیاده روی دارند دو برابر مردانی بود که روزانه بیش از دو مایل پیاده روی می کردند.

۳) پیاده روی قلب شما را نیرومند می سازد. (درصورتی که جنسیتتان مؤنث است). مطالعه ای که در این خصوص بر روی ۷۲۴۸۸ پرستار انجام شد نشان داد افرادی که ۳ ساعت یا بیشتر در طول هفته پیاده روی داشتند در مقایسه با زنانی که پیاده روی نداشتند ۳۵ درصد کاهش خطر حملات قلبی و دیگر مشکلات قلبی را نشان دادند.

۴) پیاده روی برای مغز مفید است. مطالعه ای که بر روی پیاده روی و تأثیر آن بر عملکرد های ذهنی انجام شد نشان داد، زنانی که معادل یک ساعت و نیم در طول هفته پیاده روی داشتند به صورت چشمگیری عملکرد ذهنی بهتری را در مقایسه با زنانی که کمتر از ۴۰ دقیقه در طول هفته پیاده روی داشتند نشان می دادند.

۵) پیاده روی برای استخوان هایتان مفید است. تحقیقات نشان می دهد زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند و تقریبا ۵/۱کیلومتر در روز پیاده روی دارند چگالی استخوان های کل بدنشان نسبت به زنانی که مسافت های کمتری را می پیمودند بالاتر بود. همچنین پیاده روی برای پایین آوردن سرعت از دست رفتن استخوان های پا نیز بسیار مؤثر است.   

۶) پیاده روی علائم افسردگی را تسکین می دهد. ۳۰ دقیقه پیاده روی، ۳ تا ۵ بار در هفته به مدت ۱۲ هفته، علائم افسردگی را حدود ۴۷ درصد کاهش می دهد.

۷) پیاده روی میزان خطرابتلا به سرطان پستان و کولون (روده بزرگ) را کاهش می دهد. زنانی که معادل یک ساعت و ۱۵ دقیقه تا ۲ ساعت و نیم در هفته پیاده روی سریع دارند نسبت به زنان بی تحرک ۱۸ درصد خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند. مطالعات بسیاری نشان داده است که ورزش می تواند از سرطان کولون پیشگیری کرده و در افراد مبتلا به این بیماری نیز اثرات ورزش منظم به شکل افزایش کیفیت زندگی و کاهش میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری خود را نشان می دهد.

۸) پیاده روی سلامت عمومی بدن را بهبود می بخشد. فقط ۳ بار در طول هفته و هر بار ۳۰ دقیقه پیاده روی به صورت چشمگیری می تواند سلامت سیستم قلبی ریوی را تأمین نماید.

۹) پیاده روی به شکل مسابقات کوتاه مدت هم سطح سلامتی را ارتقاء می دهد. مطالعه زنان کم تحرک نشان می دهد که پیاده روی در طی یک رقابت کوتاه مدت (۳ مرحله پیاده روی ۱۰ دقیقه ای روزانه) منجر به پیشرفت مشابهی در سلامتی شده و یا حداقل منجر به کاهش چربی بدن با افزایش زمان آن می شود. (یک پیاده روی ۳۰ دقیقه ای روزانه)

۱۰) پیاده روی عملکرد فیزیکی بدن را بهبود می دهد. تحقیقات نشان می دهد که علاوه براین که پیاده روی تناسب اندام و عملکرد های فیزیکی (بدنی) را بهبود می بخشد از ناتوانی های جسمی در افراد مسن هم جلوگیری می کند.

چه مقدار پیاده روی داشته باشیم؟

دو پیشنهاد در این مورد وجود دارد:

توصیه اول: ۳۰ دقیقه پیاده روی با شدت متوسط برای ۵ روز یا بیشتر در طول هفته پیشنهاد می شود. البته می توانید این ۳۰ دقیقه را به دو زمان ۱۵ دقیقه ای یا ۳ زمان ۱۰ دقیقه ای تقسیم کنید. منظور از شدت متوسط، ایجاد احساس گرما و نفس نفس خفیف در فرد است.

توصیه دوم: انجام ۶۰-۲۰ دقیقه فعالیت مداوم برای ۳ تا ۵ روز در طول هفته که ضربان قلب را به ۶۰ تا ۹۰ درصد حداکثر ضربان برساند.

پیاده روی برای کاهش وزن :

دو نکته در مورد پیاده روی برای کاهش وزن :

۱٫ پیاده روی همانند دیگر ورزش های هوازی کالری سوز بوده و به کاهش وزن منجر می شود. االبته برای کاهش وزن باید ورودی کالری به بدن را با رعایت یک رژیم غذایی مناسب کاهش داده و از طرف دیگر خروجی کالری بدن را با داشتن یک فعالیت بدنی نسبتا شدید افزایش دهیم تا بدن به یک تعادل انرژی مناسب دست پیدا کند. بنابراین اگر می خواهید وزنتان را کاهش دهید حتی اگر پیاده روی زیادی دارید میزان کالری دریافتی تان را از غذاها کاهش دهید تا به نتیجه بهتری دست پیدا کنید.

۲٫ ورزش برای حفظ وزن اهمیت بیشتری دارد تا کاهش آن. مطالعات دو دهه اخیر دانشمندان نشان می دهد افرادی که پس از کاهش وزن به ورزش روی می آورند بسیار بهتر از افرادی که کم تحرک هستند وزن کاهش یافته خود را حفظ می کنند.

در انتها لازم به ذکر است که پیاده روی به عنوان یکی از مفیدترین، در دسترس ترین و کم هزینه ترین ورزش ها، به راحتی می تواند جایگاه خود را در زندگی روزمره ما پیدا کند. کافی است قسمتی از مسیری را که هر روزه با اتوبوس، اتومبیل شخصی و… می پیماییم با پیاده روی طی کنیم؛ یعنی صبح ها حدودا ۲۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شده تا وقت کافی برای پیاده روی صبحگاهی در مسیر دانشگاه، محل کار، مدرسه و … داشته باشیم. به این ترتیب حدودا ۲ ساعت پیاده روی را تنها با ۲۰ دقیقه زودتر بیدار شدن به زندگی خود هدیه کرده ایم. به یاد داشته باشیم انجام فعالیت بدنی هر چند کوتاه مدت و با شدت کم تأثیرات مفیدش را بر بدن ما بر جای خواهد گذاشت.

برنامه ۱۲ هفته ای پیاده روی

هفتهگرم‌ کردن( پیاده‌روی آرام)تمرین(پیاده‌روی تند)سرد کردن( پیاده‌روی آرام)زمان
هفته اول 5 دقیقه، ۵ دقیقه۵ دقیقه۱۵ دقیقه
هفته دوم۵ دقیقه۷ دقیقه۵ دقیقه۱۷ دقیقه
هفته سوم 5 دقیقه۹ دقیقه 5 دقیقه۱۹ دقیقه
هفته چهارم۵ دقیقه۱۱ دقیقه 5 دقیقه۲۱ دقیقه
هفته پنجم۵ دقیقه۱۳ دقیقه۵ دقیقه۲۳ دقیقه
هفته ششم۵ دقیقه۱۵ دقیقه۵ دقیقه۲۵ دقیقه
هفته هفتم 5 دقیقه۱۸ دقیقه۵ دقیقه۳۰ دقیقه
هفته هشتم۵ دقیقه۲۰ دقیقه۵ دقیقه۳۳ دقیقه
هفته نهم۵ دقیقه۲۳ دقیقه۵ دقیقه۳۶ دقیقه
هفته دهم۵ دقیقه۲۶ دقیقه۵ دقیقه۳۸ دقیقه
هفته یازدهم۵ دقیقه۲۸ دقیقه۵ دقیقه۴۰ دقیقه
هفته دوازدهم۵ دقیقه۳۰ دقیقه۵ دقیقه 
و بعد از آن  

رژیم های کاهش وزن موفقیت آمیز


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =

Call Now Buttonتماس با ما