ارزش غذایی جگر سفید و سیاه

ارزش غذایی جگر سفید و سیاه

ارزش غذایی جگر سفید و سیاه با هم یکسان است؟

در این مقاله سعی داریم به بررسی جدول ارزش غذایی جگر سفید و سیاه بپردازیم و بدانیم کدام یک از نظر ارزش غذایی غنی تر بوده و هر کدام حاوی چه مواد مغذی هستند. پس با ما همراه باشید تا به پرسش های شما پیرامون این دو ماده غذایی پاسخ دهیم.

بدون شک ارزش غذایی جگر سیاه به مراتب بیشتر از جگر سفید است. در حقیقت جگر سیاه منبع غنی ویتامین A، ویتامین B2،B12، B6، نیاسین و فولات است و دارای مقادیر خوبی ویتامین B1 است ضمن آن که تامین کننده درصد خوبی از نیاز ما به آهن و روی (حدود ۳۰%)، منیزیم و فسفر و مس است. اما در عین حال باید در نظر داشته باشید که جگر سیاه دارای مقادیر بسیار زیادی کلسترول است. به طوری که در ۸۵ گرم جگر، ۳۳۰ میلی گرم کلسترول وجود دارد که بیش از مقدار مورد نیاز روزانه است. ضمن آن که وجود ۱۷۳ میلی گرم چربی ترانس نیز در این مقدار جگر گزارش شده است. پس روی هم رفته جگر سیاه منبع غذایی با ارزش و متراکمی است ولی به جهت آن که کلسترول و چربی اشباع و ترانس بالایی دارد باید در مصرف آن احتیاط نمود. در ادامه این مقاله به مقایسه ارزش غذایی آن ها می پردازیم.

جگر سیاه دارای انرژی بیشتری از جگر سفید است، یعنی ۸۵ گرم آن ها به ترتیب ۱۵۶ و ۱۰۲ کالری انرژی دارند. این مقدار جگر سفید نیز حاوری ۲۳۶ میلی گرم کلسترول، ۱۷ گرم پروتیئن، ۲۸ میلی گرم ویتامین c و مقادیر کمتری آهن، روی، ب ۱۲ و فولات در مقایسه با جگر سیاه است. با استفاده از جدول زیر می توانید مقایسه سریعی از ارزش غذایی این دو نوع جگر نسبت به میزان تامین سایر ریزمغذی ها نیز داشته باشید:

جدول ارزش غذایی جگر سفید
جدول ارزش غذایی جگر سیاه

فراموش نکنید مصرف بیش از اندازه هر ماده غذایی می تواند برای بدن مضر باشد. با این که ارزش غذایی جگر سیاه بیشتر از جگر سفید است اما به علت کلسترول بالا و میزان انرژی زیاد آن نباید بیش از حد مصرف شود. همچنین بسیاری از افراد با بیماری زمینه ای ممکن است منع مصرف جگر داشته باشند پس در صورت داشتن هرگونه بیماری قبلی با پزشک خود در مورد مصرف آن مشورت کنید. همچنین خانم های باردار باید از خوردن جگر پرهیز کنند.


قرص های لاغری مفید یا مضر هستند؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + دوازده =

Call Now Buttonتماس با ما