تاثیر داروهای کاهنده فشار خون بر وضعیت تغذیه بدن

تاثیر داروهای کاهنده فشار خون بر وضعیت تغذیه بدن

داروهای کاهنده فشار خون انواع مختلفی دارند، که می توانند به تنهایی و یا در ترکیب با هم تجویز گردند. استفاده از این داروها بدون عارضه نبوده و یکی از اثراتی که می توانند در بدن داشته باشند، تغییر وضعیت ریز مغذی ها، یعنی ویتامین ها و املاح در بدن است. بعضی انواع این داروها می توانند باعث کاهش سطح ریزمغذی ها در بدن شوند، در حالی که بعضی دیگر افزایش مواد مغذی را به همراه دارند. توجه به داشتن تغذیه مناسب در کنار استفاده از این داروها، ضروری بوده و کمک می کند عوارض ناخواسته احتمالی با مصرف این داروها به حداقل برسد. در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از اثرات داروهای کاهنده فشار خون، بر وضعیت تغذیه آشنا کنیم.

 

بیشتر بدانید: چه مواد غذایی با داروهای کاهنده فشار خون تداخل دارند؟

 

تاثیر داروهای کاهنده فشار خون بر وضعیت تغذیه بدن

احتمال کمبود چه مواد مغذیی با مصرف داروهای کاهنده فشار خون وجود دارد؟

 

-هیدروکلروتیازید یکی از داروهای فشارخون است، که باعث افزایش دفع آب از بدن می گردد و اصطلاحا مدر است. این دارو می تواند باعث کاهش منیزیم، پتاسیم، فولیک اسید، ب6، زینک و کوآنزیم کیوتن در بدن گردد. در نتیجه ممکن است نیاز به افزایش دریافت این مواد مغذی از طریق رژیم غذایی باشد.


-بعضی داروهای دیورتیک و مدر می توانند با افزایش دفع پتاسیم باعث کمبود پتاسیم گردند. کمبود پتاسیم می تواند با عوارضی مانندگرفتگی عضلات، خستگی، یبوست و آریتمی همراه شود. در نتیجه در زمان مصرف این داروها به تنهایی استفاده از منابع غنی از پتاسیم مانند سبزیجات برگ سبز، قارچ، بامیه، پرتقال، کیوی و موز پیشنهاد می گردد.


-فروزماید می تواند با افزایش دفع کلسیم، پتاسیم و منیزیم همراه باشد. به همین دلیل با مصرف این دارو به خصوص در طولانی مدت نیاز است که سطح این مواد مغذی در بدن بررسی گردد و در صورت نیاز از مکمل های مناسب استفاده شود. 

 

بیشتر بدانید: فشار خون بالا و معجزه ای به نام لیموترش


احتمال افزایش چه مواد مغذیی در بدن با مصرف داروهای کاهنده فشار خون وجود دارد؟

 

-بعضی داروهای دیورتیک وجود دارند که به دلیل مکانیسم عملشان باعث افزایش کلسیم در بدن می گردند. از جمله این داروها می توان به هیدروکلروتیازید اشاره کرد. در نتیجه در طول مصرف این داروها پیشنهاد می شود سرخود از مکمل های کلسیم و ویتامین D استفاده نگردد.


-از طرفی بعضی داروهای مدر مانند اسپیرونولاکتون، کاپتوپریل و انالاپریل می توانند دفع پتاسیم را از بدن کم کنند. در نتیجه در زمان مصرف این داروها احتیاط در مصرف موادغذایی پر پتاسیم پیشنهاد می گردد. 


نکته آخر

گاهی عوارض ناشی از مصرف داروها می تواند با توصیه های ساده تغذیه ای کنترل گردد. توجه به رژیم غذایی نه تنها به کنترل فشار خون کمک می کند، بلکه در کاهش عوارض ناخواسته داروها، از جمله داروهای کاهنده فشار خون نیز اهمیت دارد. 

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره برای تغذیه، با کلینیک دکتر لادن گیاهی تماس بگیرید و از خدمات و مشاوره کلینیک ایشان بهره مند شوید،

همچنین می توانید به صورت آنلاین وقت مشاوره تنظیم بفرمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × پنج =

Call Now Buttonتماس با ما