رژیم غذایی در نارسایی کلیه

رژیم غذایی در نارسایی کلیه

بهترین رژیم غذایی در نارسایی کلیه کدام است؟

سوال – با عرض سلام پدر من قرار بود عمل قلب انجام بده ولی گفتن چون کلیه هاش نارسایی داره نمی تونن عملش کنن، هم اوره وهم کراتینش بالا است. کراتینش ۳٫۷۵ هست و هیچ سابقه قبلی هم نداره وآزمایش ماه ۸/۹۱ همه چیز نرمال بوده و بعد از انجام آنژیو در ماه ۱۱/۹۱ ظاهرا این اتفاق افتاده که بعضی از دکترها میگن به خاطر داروی آنژیو است. حالا می خواستم سوال کنم تغذیه ایشان باید چگونه باشه؟ بهترین رژیم غذایی در نارسایی کلیه چیه؟

پاسخ دکتر لادن گیاهی – چنان چه بعد از آنژیو بیمار هیدراتاسیون (آب رسانی) کافی نداشته باشد، تجمع داروهای مصرف شده برای آنژیو می تواند باعث آسیب کلیوی شود. البته در مورد بیماران سالمند که نارسایی قلبی دارند هیدراتاسیون بیمار کمی پیچیده است.

در هر صورت رژیم غذایی در نارسایی کلیه در کاهش بار کلیوی و کاهش کراتیتین موثر است به شرط آن که عامل افزایش کراتینن نیز درمان و رفع گردد.

رژیم غذایی در نارسایی کلیه

 اقدامات زیر به طور کلی توصیه می شود:

  • محدود کردن سدیم، ضمن کاهش مصرف نمک در غذا و عدم استفاده از نمک در سر سفره. در هنگام مصرف سبزیجات از مصرف سبزیجات و حبوبات و ماهی کنسرو شده و گوشت های فرایند شده، خیار شور، ترشی ها، زیتون شور و پنیرهای شور هم باید پرهیز شود.
  • رژیم کم پروتئین و پرهیز دریافت کره، گوشت قرمز و میگو (میزان دریافت پروتئین باید توسط متخصص تغذیه تنظیم شود)
  • استفاده از منابع غذایی غنی از ویتامین A، ب۲ و ویتامین C 
  • توصیه به دریافت کلم، خیار، پیاز خام، شلغم، شیر، ترب، گل کلم، کاهو، هویح، جو، شیر سویا، جوانه ها، کیوی، انار
  • کنترل وضعیت ویتامین D و تعادل کلسیم و فسفر 
  • مواد غذایی که خاصیت مدر بودن دارند مانند کرفس و هندوانه مفید است البته مقدار دریافت باید به طور فردی تنظیم شود
  • پرهیز از مصرف نوشیدنی های کافئینه به خصوص چای و قهوه
  • پرهیز از نوشیدن ماء الشعیر

توجه: در مورد بیماران کلیوی، بهترین رژیم غذایی در نارسایی کلیه رژیمی است که به طور اختصاصی با شرایط فردی آن ها تنظیم شود. برای مثال دانستن وضعیت  پتاسیم و فسفر نیز مهم است. ممکن است بنا بر شرایط متخصص یک رژیم غذایی کم فسفر را توصیه کند. در این شرایط باید از خوردن مواد غذایی مانند تخمه کدو و آفتابگردان، پنیر و کنجد پرهیز شود. و یا بر حسب شرایط یک رژیم غذایی کم پتاسیم  توصیه شود. در این شرایط باید از خوردن مواد غذایی مانند گوجه ‌فرنگی، آووکادو، پودر فلفل قرمز، شکلات و پودر کاکائو، برگه زردآلو، کیوی، کشمش، پسته و تخمه کدو و آفتابگردان که از منابع پتاسیم هستند، خودداری شود.


پیاده روی برای کاهش وزن موثره؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × یک =

Call Now Buttonتماس با ما