خواص آلو بخارا

خواص آلو بخارا

آلوبخارا یا آلوی برغان  

وجود نوترینت‌ ها و فتونوترینت‌ های اصلی، فیبر و مواد مغذی Fe ،K ،Ca ،Se از جمله خواص آلو بخارا است.

آلو برغان تامین کننده بسیاری از ویتامین‌ ها و مواد معدنی است. ضمنا کاروتن موجود در آلو در طی خشک شدن از بین نمی‌ رود. بنابراین با مصرف آن می‌ توان مقادیر با ارزشی از این آنتی اکسیدان را به رژیم غذایی افزود. از هر ۵/۳ کیلوگرم آلو تازه ۱ کیلو گرم آلو بخارا به دست می‌ آید. 

فواید کلیدی :
ـ کمک به درمان و پیشگیری از یبوست 
ـ کمک به پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن 
ـ  کمک به درمان فشار خون بالا و کاهش چربی مصرفی در غذاها 

چه مقدار مصرف کنیم:

هر ۱۰۰گرم آلو برغان تامین کننده ۳۳% از فیبر مورد نیاز بالغین می‌ باشد.

هر ۱۰۰ گرم آلو برغان تامین کننده ۲۰% از نیاز روزانه آهن زنان است. 

خواص سیب

ویژگی‌ های شفابخشی:

مصارف سنتی:

در طب سنتی چینی از آب آلو گرم یا ولرم به عنوان اکسیری فرح بخش برای سم زدایی بدن از مواد زائد خصوصا به هنگام صبح استفاده می‌ شود. ژاپنی‌ ها معتقدند مصرف آلو به انسان زیبایی می‌ بخشد. در غرب هم قرن‌ هاست که مصرف آلو و آب آلو برای درمان یبوست توصیه می‌ شود. 

فواید خاص آلو بخارا

خواص آلو بخارا در درمان یبوست:

آلوی تازه، خشک و نیمه‌ خشک با افزودن سرعت حرکت مدفوع در روده بزرگ به پیشگیری و درمان یبوست کمک می‌ کند. این اثر مربوط به فیبر موجود در آلو است. فیبر منبع غذایی خوبی برای باکتری‌ های روده بزرگ محسوب می‌ شود و این باکتری‌ ها با تخمیر فیبر باعث افزودن حجم مدفوع می‌ شوند و در نتیجه، عضلات دیواره روده حجم مدفوع بیشتری را به حرکت در می‌ آورند و نهایتا مواد دفعی را با سرعت و قدرت بیشتری به سمت بیرون دفع می کنند. همچنین آلو و آب آلو حاوی ماده ملینی به نام هیدروکسی فنیل استاتین هستند که عضلات صاف دیواره روده را مستقیماً تحریک می‌ کند. این تحریک نیز مجددا باعث افزایش سرعت حرکت مدفوع می‌ شود. به علاوه ۱۰۰ گرم آلو بخارا حاوی ۱۰ گرم سوربیتول است که خاصیت ملینی دارد.

درمان یبوست

خواص آلو بخارا در کم خونی ناشی از فقر آهن:

از آنجایی که هر ۱۰۰ گرم آلو بخارا تامین کننده ۳ میلی‌ گرم آهن است، مصرف منظم آن برای افرادی که فاقد ذخایر کافی آهن هستند، خصوصا گیاهخواران و افرادی که به مقدار کافی گوشت مصرف نمی‌ کنند، توصیه می‌ شود. کمبود آهن، می‌ تواند نهایتاً به کم خونی بیانجامد که با علائمی چون خستگی شدید و عدم تمرکز همراه است. 

خواص آلو بخارا در فشار خون بالا:

مصرف منظم آلو به حفظ سطح طبیعی فشار خون کمک می‌ کند. زیرا آلو برغان منبع غنی پتاسیم است و به تامین ۳۵۰۰ میلی‌ گرم پتاسیم مورد نیاز روزانه کمک می‌ کند. دریافت مقدار مناسب پتاسیم به حفظ تعادل مایعات در بدن نیز کمک می‌ کند.

خواص آلو بخارا در مشکل اضافه وزن

می‌ توان از پوره آلو به جای بخشی از کره یا مارگارین مورد نیاز در تهیه برخی کیک‌ ها و شیرینی‌ های میوه‌ ای، کیک هویچ و غیره استفاده نمود. در این صورت افرادی که باید از رژیم‌ های کم چربی استفاده کنند و در عین حال تمایل به مصرف شیرینی هم دارند، می‌ توانند از این نوع شیرینی‌ ها که با پوره آلو تهیه می‌ شوند، استفاده کنند.


خواص تمشک قرمز


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 4 =

Call Now Buttonتماس با ما