خواص برگ های سالادی

خواص برگ های سالادی

برگ‌ های سالادی غنی از مواد مغذی

از جمله خواص برگ های سالادی می توان به وجود مواد مغذی کلیدی K ،Ca ،Bc، بتا کاروتن و فیبر اشاره کرد. از برگ‌ های کاهو، برگ جوان اسفناج، ‌اندیو، کاسنی و رازیانه آبی به طور گسترده‌ ای در تهیه سالاد استفاده می‌ شود. این سبزیجات، انرژی‌ پایینی دارند و حاوی مقادیر بسیار بالایی از مواد معدنی و ویتامین‌ ها هستند که به حفظ سلامت بدن کمک می‌ کنند.

فواید کلیدی برگ های سالادی:

  • کمک به محافظت در برابر ابتلا به آب مروارید 
  • کمک به پیشگیری از سرطان کولون، بیماری قلبی و تولد نوزادان با نقص لوله عصبی
  • کمک به مبارزه با بی‌ خوابی 
  • تامین قسمتی از نیاز آهن بدن و کلسیم استخوان

چه مقدار مصرف کنیم؟

اسفناج و‌ اندیو غنی‌ ترین منابع فولات هستند. ۹۰ گرم از این سبزیجات، تامین کننده ۱۳۰ میکروگرم فولات است. خطر تولد نوزادان با نقص لوله عصبی در زنانی که روزانه ۲۰۰ میکروگرم فولات و ۴۰۰ میکروگرم مکمل اسید فولیک دریافت می‌ کنند به میزان قابل توجهی کاهش می‌ یابد.

خواص برگ های سالادی در انواع آن

در ادامه لیستی از خواص برگ های سالادی در انواع رایج آن را نام می بریم:

  • ‌تره آبی: از ‌تره آبی برای درمان سرطان ریه، پورفیریا، اسپاسم عضلانی و شب کوری استفاده می‌ شود. 
  • اسفناج: حاوی آهن و مقادیر بسیارخوبی کلسیم است.
  • کاسنی: در طب سنتی از این گیاه برای درمان روماتیسم استفاده می‌ کنند.
  • کرفس: برگ‌ های کرفس حاوی ویتامین C و انواع متنوعی از کاروتن‌ هستند.
  • اندیو: این گیاه حاوی آنتی‌ اکسیدانی به نام کامپ فرول از خانواده فلاونوئید‌هاست و خاصیت ضد سرطانی دارد.
  • راکت: این گیاه جزء خانواده کلم است. برگ‌ های آن طعم تندی دارند و در هند از دانه این گیاه نیز استفاده می‌ شود.
  • کاهو سرکره‌ ای: این نوع کاهو دارای مقدار بیشتری بتاکاروتن و ویتامین C نسبت به سایر انواع کاهو است.
  • لولو روسو lolo rosso: سرهای قرمز رنگ این کاهو به علت وجود رنگدانه‌ آنتو سیانیدین است.

خواص کرفس

ویژگی‌ های شفابخشی                                                     

مصارف سنتی:

در طب گیاهی غربی از برگ‌ های کاهوی وحشی به عنوان آرام بخش استفاده می‌ شود و آن را برای درمان بی‌ خوابی نیز تجویز می‌ کنند. در طب چینی از خواص دیورتیک (مدر) کاهو همچنین در درمان اختلالات گوارشی استفاده می‌ کنند. ضمنا از کاهو برای شروع و یا افزایش تولید شیر مادر هم استفاده می‌ شود. اسفناج خون را از سمومی که باعث بیماری‌ های پوستی می‌ شوند، پاک می‌ کند. در چین از خواص برگ های سالادی کاهو برای بهبود حرکات روده، جریان ادرار و درمان خارش پوست و تبخال استفاده می‌ کنند.

فواید خاص:

خواص برگ های سالادی در آب مروارید:

مطالعات نشان داده‌ اند که مصرف منظم اسفناج خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌ دهد. این خاصیت مربوط به وجود فیتونوترینت‌ هایی به نام های لوتئین و زئاتانکسین در اسفناج است. خواص آنتی‌ اکسیدانی این فیتونوترینت‌ ها نیز به محافظت از پروتئین‌ های عدسی چشم کمک می کند و از تخریب آن جلوگیری می‌ کند.

خواص برگ های سالادی در سرطان کولون:

شواهد نشان می‌ دهند که مصرف منظم برگ‌ های سالادی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون می‌ شوند. بخشی از این خاصیت مربوط به وجود ‌ترکیبات آنتی‌ اکسیدانی در این سبزیجات است که تولید مواد سرطان‌ زا را غیر فعال می‌ کنند و بخشی دیگر نیز مربوط به فیبر موجود در این سیزیجات است که به  طرق مختلف، خطر ابتلا به سرطان کولون را کاهش می‌ دهند. فیبرها با اتصال به مواد سرطان‌ زا، آن ها را از دیواره کولون بر می‌ دارند و با افزایش حجم مدفوع دفع آن ها سریع‌ تر می‌ شود. به علاوه فیبرها از منابع غذایی باکتری‌ های موجود در کولون هستند که باعث افزایش اسیدیته کولون می‌ شوند و از آنجا که سلول های سرطانی در محیط اسیدی کمتر رشد می‌ کنند، خطر ابتلا به سرطان کولون از این طریق نیز توسط فیبرها کاهش می‌ یابد.

خواص برگ های سالادی در بیماری‌ های قلبی:

برگ‌ های سالادی خصوصا رازیانه آبی،‌ اندیو، اسفناج و کاهو منابع خوب فولات هستند. مصرف منظم غذاهای غنی از فولات به کاهش بروز بیماری قلبی در افراد مستعد کمک می‌ کند.

فواید سبزیجات خانواده کلم

خواص برگ های سالادی در نقص لوله عصبی:

همان طور که در بخش‌ های قبل نیز اشاره شده، دریافت فولات و اسید فولیک باعث کاهش تولد نوزادان مبتلا به نقایص لوله عصبی می‌ شود.

خواص برگ های سالادی در استرس و بی خوابی:

شیره ساقه کاهو دارای مقادیر ‌اندکی از یک آرام بخش طبیعی به نام لاکتوکاریوم است. مقدار این ماده در کاهوهای وحشی بیشتر از کاهوهای کشت شده در مزارع است.

 خواص برگ های سالادی در آنمی 

اندیو منبع خوب آهن است که برای ساخته شدن هموگلوبین ضروری است. اسفناج نیز دارای مقادیری آهن است ولی به علت وجود فیتات‌ها که از جمله ‌ترکیبات بلوکه کننده جذب آهن هستند، زیست دسترسی آهن اسفناج پایین است.

خواص برگ های سالادی در استئوپروز:

برگ‌ های سالادی خصوصا اسفناج، رازیانه آبی و‌ اندیو دارای مقادیری کلسیم هستند که برای تشکیل استخوان‌ های محکم ضروری است. گرچه جذب کلسیم نیز مانند آهن توسط فیتات‌ ها کاهش می‌ یابد، اما این برگ‌ ها همچنان از منابع خوب کلسیم محسوب می‌ شوند.


خواص قارچ ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + دوازده =

Call Now Buttonتماس با ما