خواص فلفل ها

خواص فلفل ها

 فلفل‌ ها و فلفل‌ های دلمه‌ ای

مواد مغذی کلیدی اصلی، اسید فولیک، ویتامین K و C از خواص فلفل ها است. طعم تند فلفل به علت وجود ماده‌ ای به نام کاپسایسین است. شدت تندی از نوعی به نوع دیگر با توجه به مقدار کاپساپسین موجود در آن ها فرق می‌ کند.

چه مقدار مصرف کنیم؟

یک فلفل متوسط حداکثر ۱۶۰ گرم وزن دارد و سه برابر ویتامین C روزانه یک فرد بالغ را تامین می‌ کند. 

مصارف سنتی:

سال‌ هاست که گیاه شناسان در غرب از خواص فلفل ها استفاده می‌ کنند. فلفل خاصیت تحریک‌ کنندگی دارد؛ از این‌ رو به جریان خون، تحریک سیستم عصبی، تحریک اشتها، درمان سوء‌هاضمه و افزایش تعریق کمک می‌ کند. خاصیت ضد باکتریایی فلفل باعث شده است تا به طور سنتی از آن برای درمان سرماخوردگی و گلودرد استفاده کنند. بسیاری از گیاه شناسان چینی استفاده از غذاهای تند را یک هفته قبل از شروع قاعدگی برای کاهش درد به زنان توصیه می‌ کنند. در پرو از فلفل برای درمان دندان درد به طور مستقیم استفاده می‌ کنند. در کشورهای شرقی و غربی از فلفل برای درمان آرتریت‌ ها، روماتیسم، رگ‌ های واریسی و از بین بردن زگیل استفاده می‌ کنند. 

خواص کرفس

فواید خاص فلفل ها:

خواص فلفل ها در زخم معده:

مطالعات انجام شده بر روی جوامع مختلف، نشان داده است که کاپسایسین با افزایش جریان خون بافت مخاطی معده و افزایش‌ ترشح موکوس توسط سلول‌ های دیواره معده، افراد را از ابتلا به زخم معده محافظت می‌ کند. لازم به ذکر است نتایج برخی تحقیقات، نشان داده‌ اند که مصرف ۲۰ گرم فلفل ۳۰ دقیقه قبل از مصرف آسپرین ۶۰۰ میلی‌ گرم، باعث کاهش عوارض شایع آسپرین از قبیل تخریب معده و دئودنوم می‌ شود. مطالعات طولانی مدت دیگری نیز نشان داده‌ اند که فلفل باعث کاهش تخریب دیواره معده توسط الکل می‌ شود.

خواص فلفل ها در بیماری‌ های عفونی:

فلفل اسید معده را تحریک می‌ کند و باعث افزایش اسیدیته می‌ شود. در نتیجه به از بین رفتن باکتری‌ ها کمک می کند. به همین جهت از غذاهای پرفلفل و تند برای مبارزه با بیماری‌ های عفونی مثل وبا و اسهال میکروبی استفاده می‌ شده است. آزمایش‌ های انجام شده بر روی عصاره کاپسایسین، نشان می‌ دهند که این ماده گیاهی احتمالا به تقویت عملکرد بخشی از سیستم ایمنی و از این‌ رو به مبارزه با عفونت‌ ها کمک می‌ کند. 

خواص فلفل ها در سرطان:

مطالعات نشان داده‌ اند که کاپسایسین خاصیت سم‌ زدایی علیه دامنه وسیعی از مواد شیمیایی سرطان‌ زا را دارد. از این رو برخی محققین اظهار می‌ کنند که فلفل موجود در رژیم غذایی، می‌ تواند به کنترل سرطان کمک کند. 

خواص فلفل ها در درد:

تحقیقات جدید نشان می‌ دهند که مصرف مکرر کاپسایسین باعث کنترل درد می‌ شود. احتمالا کاپسایسین با تحریک بیش از حد گیرنده‌ های درد موجود در پوست، حساسیت آن ها را نسبت به سایر عوامل تحریک کننده درد از بین می‌ برد. 

خواص فلفل ها در سرماخوردگی:

فلفل دلمه‌ ای منبع غنی ویتامین C است. بنابراین مصرف منظم آن باعث کاهش مدت و شدت علائم سرماخوردگی می‌ گردد.

توجه !

  • بعد از دست زدن به فلفل از مالیدن دست خود به چشم خودداری کنید.
  • از مصرف داروهای تهیه شده از فلفل تند به هنگام بارداری و شیردهی خودداری کنید.

خواص سیر


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + 11 =

Call Now Buttonتماس با ما