خواص قارچ ها

خواص قارچ ها

خواص قارچ ها کدامند؟

از جمله خواص قارچ ها وجود مواد مغذی کلیدی مانند K ،Bc، لنتینان و بیوتین است. حدود ۳۸۰۰۰ نوع قارچ در طبیعت وجود دارد که بعضی سمی و بعضی دیگر خوراکی‌ اند. قارچ‌ ها را به دو دسته پرورشی و جنگلی تقسیم می‌ کنند. به نظر می‌ آید که برخی از قارچ‌ ها اثرات درمانی گسترده ای از رقیق کردن خون گرفته تا پیشگیری از انواع تومورها را دارند. قارچ‌ ها انرژی کمی دارند و از این رو منبع غذایی مناسبی در رژیم‌ های کاهش وزن محسوب می‌ شوند.

فواید کلیدی: افزایش عملکرد سیستم ایمنی با تحریک گلبول‌ های سفید، خاصیت ضد سرطانی، جلوگیری از ایجاد لخته با رقیق کردن خون 
منبع مفید آهن: در هر ۱۰۰ گرم قارچ، ۱ میلی‌ گرم آهن وجود دارد. برخلاف بسیاری از منابع گیاهی آهن،  قارچ‌ ها فاقد فیتات هستند، بنابراین آهن موجود در قارچ‌ ها، بدون وجود مواد مهارکننده جذب به راحتی جذب می‌ شوند.

چه مقدار مصرف کنیم؟

پنج قارچ متوسط تامین کننده ۵۰% از مس مورد نیاز روزانه بالغین است. مصرف منظم انواع خاصی از قارچ به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌ کند.

رژیم گیاهخواری در بارداری

ویژگی‌ های شفابخشی                                                         

مصارف سنتی:

قرن‌ هاست که در طب سنتی شرق از خواص قارچ ها استفاده می‌ کنند. شیتک یک داروی ژاپنی معروف است که برای درمان انواع اختلالات از آن استفاده می شود. از این قارچ برای پیشگیری از بیماری قلبی، افزایش مقاومت بدن علیه ویروس‌ ها و درمان خستگی مزمن و عفونت‌ های ویروسی استفاده می‌ شود. در چین، این قارچ به عنوان افزاینده قوای بدن شناخته شده است و به همین علت در قرن پانزدهم به جنگجویان از این قارچ می‌ دادند.

فواید خاص:

نقص سیستم ایمنی:

قارچ‌ های خانواده پلی پوراسه دارای خواص درمانی متعددی هستند. از میان این گروه، قارچ مایتک بیشتر از سایر انواع مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. عصاره مایتک باعث تحریک سیستم ایمنی از طریق افزایش فعالیت گلبول های سفید می‌ گردد. عصاره این قارچ‌ ها حاوی دو قند به نام‌ های ‌تره‌ هالوز و شیتین و همچنین بتا ۱و۶ D گلوکان‌‌ ها است. به نظر می‌ آید که این عصاره، سیستم ایمنی را برای مبارزه علیه باکتری‌ ها و ویروس‌ های مهاجم تحریک می‌ کند. همچنین به پاسخ سیسستم ایمنی در مواجهه بعدی با همین عوامل مهاجم، کمک می‌ نماید. قارچ مایتک دارای اسیدهای پلی پرینیک از جمله اسید نموتینیک، اسیداستیک واسید مالیک است. این اسیدها، رشد باکتری‌ ها را مهار کرده و یا آن ها را می‌ کشند. ‌ترکیبات فنولیک، کوئینون و‌ترپونوئیدها در بسیاری از قارچ‌ ها، خواص مشابهی دارند. طیف وسیع ‌ترکیبات آنتی بیوتیکی موجود در قارچ‌ ها به از بین بردن باکتری‌ ها، خصوصا انواع گرما دوست و رطوبت دوست کمک می‌ کنند. 

سرطان:

از دیگر خواص قارچ ها وجود فیتونوترینتی به نام لنتینان است. به نظر می‌ آید این ماده شیمیایی گیاهی به همراه فیتونوترینت دیگری در قارچ مایتک به نام D– فراکشن، می‌ تواند باعث کاهش رشد تومورها شود. پتانسیل ضد سرطانی قارچ‌ ها، موضوع تحقیقات فشرده‌ ای است که در حال حاضر در دست انجام‌ است.

بیماری قلبی:

قارچ وحشی دیگری به نام گوش چوبی یا قارچ درخت سیاه وجود دارد که به نظر می‌ آید در جلوگیری از تجمع سلول‌ های خونی در دیواره سرخرگ‌ ها و همچنین پیشگیری از انسداد عروق کمک می‌ نماید. به نظر می‌ آید این قارچ‌ ها با رقیق سازی خون همچون روغن‌ های ماهی به کاهش خطر بیماری‌ های قلبی عروقی کمک می‌ کنند.

احتیاط! قارچ‌ های وحشی را باید حتما از مراکز مطمئن تهیه کرد. مصرف برخی از انواع قارچ‌ های وحشی به قلب، کبد و کلیه صدمه می‌ زنند و حتی بعضی از گونه‌ ها، می‌ توانند باعث مرگ شوند.

خواص هویج


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + بیست =

Call Now Buttonتماس با ما