خواص تره آبی

خواص تره آبی

تره آبی   

از خواص تره آبی می توان به وجود مواد مغذی کلیدی E ،K ،C ،Ca اشاره کرد. تره آبی به خانواده کلم‌ تعلق دارد و دارای طعم تندی است. مصرف این گیاه به دلیل خواص آن قدمت بسیار زیادی دارد؛ ولی استفاده از آن از قرن ۱۹ بیشتر رواج یافت. این گیاه خاصیت تصفیه‌ کنندگی کبد را از سموم دارد. ضمنا برگ این گیاه سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ ها، ویتامین C، بتاکاروتن، مقادیر خوب آهن و فیتونوترینت‌ های متعدد است.

آنتی بیوتیک طبیعی 

طعم تند برگ تره آبی به علت وجود روغن تلخی به نام بنزیل است. این روغن که در برگ گل نارون نیز وجود دارد، خاصیت آنتی بیوتیکی قوی دارد و برخلاف آنتی بیوتیک‌ های سنتتیک به فلور میکروبی روده صدمه نمی‌ زند.

خواص کلم

چه مقدار مصرف کنیم؟

یک دسته ۲۰ گرمی ‌تره آبی بیش از ۲۵% مقدار توصیه شده دریافت ویتامین C را تامین می‌ کند. ۱۰۰ گرم ‌تره آبی تامین‌ کننده ۱۷۰ میلی‌ گرم کلسیم است.

ویژگی‌ های شفابخشی:

مصارف سنتی:

بر اساس نوشته‌ های نویسنده یونانی، زنوفون، ایرانیان به هنگام کارهای سخت و شدید فیزیکی مقدار زیادی‌ تره آبی مصرف می‌ کردند. گیاه شناسان در اروپای میانه از خواص تره آبی برای تقویت عملکرد طحال، کبد، کیسه صفرا و پاکسازی خون از مواد زائد و سموم استفاده می‌ کردند. این افراد معتقد بودند که روغن تلخ موجود در ‌تره آبی باعث تصفیه خون می‌ شود و خاصیت دیورتیک (مدر) دارد.

فواید خاص:

خواص تره آبی در سرطان ریه:

نتایج حاصل از مطالعات انجام شده بر روی افراد سیگاری، نشان می‌ دهد که مصرف ۵۰ گرم‌ تره آبی سه بار در روز باعث دفع مقدار زیادی نیکوتین نیتروزآمین (ماده سرطان‌ زای حاصله از سیگار) می‌ شود. این اثر مربوط به وجود ایزوتیوسیانات در ‌تره آبی است که می‌ تواند همراه با سایر آنزیم‌ های موجود در بدن نقش مؤثری در سم زدایی بدن از مواد سرطان‌ زا داشته باشد. بر همین اساس، نتایج تحقیقات بسیاری نشان داده‌ اند که میزان ابتلا به سرطان کولون، رکتوم و نیز سرطان سینه در میان افرادی که به طور منظم از گیاهان خانواده چلیپاییان استفاده می‌ کنند به مراتب کمتر از سایر افراد است. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده‌ اند که ایزوتیوسیانات موجود در ‌تره آبی، عمل آنزیم‌ های تخریب کننده DNA را مهار می‌ نمایند.

رژیم غذایی در شیمی درمانی سرطان پستان

خواص تره آبی در پورفریا:

مشاهده شده است که مصرف مقادیر زیاد بتاکاروتن، تحمل مبتلایان به پورفریای حساس به نور خورشید را به هنگام مواجه با نور آفتاب تا ۳ برابر بهبود می‌ بخشد. از آنجا که‌ تره آبی منبع غنی بتاکاروتن است، مصرف آن برای این قبیل افراد توصیه می‌ شود. ضمنا‌ً، تره آبی حاوی ویتامین C نیز هست که به جذب بتاکاروتن کمک می‌ کند. 

خواص تره آبی در گرفتگی عضلانی: ‌

تره آبی مانند سایر سبزیجات برگی سبز رنگ، منبع غنی کلسیم است و همانطور که می‌ دانید وجود مقادیر کافی این ماده معدنی برای استحکام استخوان و دندان ضروری است. ضمنا، ‌تره آبی حاوی مقادیری آهن، بتاکاروتن و ویتامین C نیز هست که وجود همه این مواد برای عملکرد صحیح عضلات، اعصاب و عروق ضروری است.

خواص تره آبی در شب کوری:

بتاکاروتن موجود در برگ‌ تره آبی برای ساخته شدن رتینول در شبکیه چشم ضروری است. لازم به ذکر است که تشکیل رتینول برای دید شب ضروری است. بر همین اساس، گفته می‌ شود مصرف ‌تره آبی به بهبود شب کوری کمک می‌ نماید.

توجه !‌ تره آبی وحشی غالبا در آب‌ های آلوده روییده می‌ شود. بنابراین توصیه می‌ شود از ‌تره آبی که به صورت تجاری و در آب‌ های مطمئن روییده می‌ شود، استفاده نمایید.  

http://drladangiahi.local/jz62


خواص کرفس


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 15 =

Call Now Buttonتماس با ما