خواص کلم

کلم منبع غنی مواد مغذی

کلم حاوی مواد مغذی کلیدی Bc ،C ،Ca ،Fe و بتاکاروتن است. تمام انواع کلم، تامین کننده سهم خوبی از ویتامین C، فولات، بتاکاروتن و فیبر هستند. از زمان‌ های بسیار قدیم، قدرت شفابخشی کلم در طب سنتی شناخته شده بود و مطالعات علمی اخیر نیز طیف وسیعی از خواص کلم را تائید می‌ کنند.

فواید کلیدی: کمک به پیشگیری از سرطان، برطرف کننده زخم‌ های معده، کمک به برطرف شدن ورم پستان، کمک به کاهش خطر بروز بیماری‌ های قلبی

خاصیت ضد التهابی

• مصرف برگ کلم و یا آب کلم تازه اثرات ضد التهابی در بدن دارد. به علاوه، اگر برگ کلم له شده به طور مستقیم بر روی پوست ملتهب استعمال شود، خاصیت ضد التهابی آن به خوبی مشاهده می‌ شود.

چه مقدار مصرف کنیم؟

• مصرف روزانه ۷۵ گرم کلم، می‌ تواند تقریبا تمام نیاز ویتامین C توصیه شده افراد را تامین کند. مصرف منظم ۲ تا ۳ واحد برگ کلم خام در هر هفته به کاهش خطر بروز سرطان کمک می‌ کند.

طرز تهیه و مصرف

خواص کلم خام بیشتر از کلم پخته است. قبل از طبخ باید برگ‌ های تغییر رنگ یافته کلم را جدا کرد، سپس می‌ توان آن را به وسیله بخار، آب جوش و یا در ماکروویو با کمترین مقدار آب پخت تا ویتامین C که ویتامینی محلول در آب و حساس به حرارت است به خوبی حفظ شود.

ویژگی‌ های شفابخشی

مصارف سنتی:

صدها سال است که از کلم برای بهبود اختلالات گوارشی، ریوی و تسکین دردها در طب عوام در غرب استفاده می‌ شود. استعمال خارجی برگ کلم برای التیام زخم ها، التهاب پستان، التهاب مفاصل و آکنه به کار گرفته می‌ شود. همچنین کلم برای درمان میگرن و رفع تجمع مایعات در بدن مفید شناخته شده است. در طب چینی از کلم برای دفع خلط زرد سینه استفاده می‌ شود و در شرق دور نیز مصرف آن برای درمان یبوست توصیه شده است.

خواص برگ های سالادی

فواید خاص

خواص کلم در سرطان سینه و پروستات:

نقش فیتونوترینت‌ های موجود در کلم، مانند ‌اندول بر عملکرد آنزیم‌ هایی که در شکسته شدن هورمون های عامل سرطان سینه و پروستات شرکت می‌ کنند، شناخته شده است. در شرایط آزمایشگاهی، اثر ‌اندول سه کربونیل در مهار رشد سرطان سینه مشاهده شده است.

خواص کلم در عفونت‌ های باکتریایی:

سال‌ هاست که اثرات ضد باکتریایی کلم شناخته شده است و دانشمندان این خاصیت را به وجود فیتونوترینتی به نام گلوکوزاینولات نسبت می‌ دهند.

خواص کلم در زخم معده:

بیش از چهل سال است که اثر آب کلم به عنوان درمان موثر برای زخم معده شناخته شده است. تصور می‌ شود که این ویژگی مربوط به ماده‌ ای به نام s- متیل سیستئین سولفوکساید است. برای درمان زخم‌ های معده و دئودنوم، یک درمان سنتی مصرف روزانه نصف لیوان آب کلم تازه (دو تا سه مرتبه در بین وعده‌ های غذایی) به مدت دو هفته است.

خواص کلم در التهاب پستان:

از خاصیت ضد التهابی کلم می‌ توان در بهبود التهاب نوک پستان‌ ها در زمان شیردهی استفاده نمود. همچنین کلم به پر خون شدن پستان ها در طی دوران  شیردهی کمک می‌ کند. برای این منظور، باید برگ کلم را کاملا له کرده و آن را مستقیما بر روی پوست قرار داد.

خواص کلم در بیماری قلبی:

کلم قرمز حاوی آنتی‌ اکسیدانی به نام لیکوپن است. تحقیقات نشان می‌ دهد که بین دریافت مقادیر بالای این آنتی‌ اکسیدان در رژیم غذایی و وقوع کمتر بیماری‌ های قلبی در مردان، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

خواص کرفس