فواید سبزیجات خانواده کلم

فواید سبزیجات خانواده کلم

سبزیجات خانواده کلم بسیار متنوع هستند و در سراسر دنیا مصرف می‌شوند. بروکلی، کلم پیچ، گل کلم، بروکسل، کلم قمری و شلغم از جمله سبز‌یجات این گروه هستند. این سبزی‌ها انرژی زایی پایینی دارند و در عین حال دارای بسیاری از مواد مغذی و فیتونوترینت‌ ها ازجمله آهن، کاروتن و ویتامین های E,C,B هستند. در این مقاله با فواید سبزیجات خانواده کلم بیشتر آشنا می شویم.

فواید کلیدی: کمک به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، کمک به پیشگیری از سرطان، کمک به پیشگیری از ایجاد نقص لوله عصبی (اسپاینابیفیدا)، کمک به پیشگیری از بیماری ‌قلبی
مواد مغذی کلیدی: C, Ca,Fe بتا کاروتن و‌اندول

چه مقدار مصرف کنیم؟

به طور میانگین مصرف ۹۰ گرم از اکثر سبزیجات این گروه میی تواند بیش از نیاز روزانه یک فرد بالغ به ویتامین C را تامین کند. 

طرز تهیه و مصرف

  • بیشتر سبزیجات این گروه (به غیر از شلغم و بروکسل) را می‌توان به صورت خام مصرف کرد.
  • بریدن، جویدن و طبخ کلم‌ها، باعث آزاد شدن ‌ترکیباتی به نام‌ اندول می‌ شود که در پیشگیری از بروز سرطان‌های مرتبط با استروژن مؤثر است.  
  • کلم‌ها را باید در جای سرد و تاریک نگهداری نمود.

ویژگی های شفابخشی و فواید سبزیجات خانواده کلم

مصارف سنتی

برگ‌ های کلم برای تسکین درد زخم نوک سینه در مادران شیرده می ‌تواند مؤثر باشد. هم چنین می ‌توان برگ‌ها را به طور مستیم روی زخم‌ها، مفاصل ملتهب، سایر التهاب‌ها و آکنه قرار داد. در طب چینی از کلم پیچ برای بهبود احتقان شش‌ها و از آب کلم برای درمان زخم‌ معده استفاده می ‌شود. از کلم قمری نیز برای تعادل سطح قند خون و همچنین کمک به  برطرف کردن مسمومیت ناشی از الکل استفاده می ‌شود.

فواید خاص

بیماری ‌ها

یکی از مهم ترین فواید سبزیجات خانواده کلم تاثیر آن در انواع بیماری هاست. مطالعات نشان داده‌ اند که رنگ دانه آنتی اکسیدان بتاکاروتن، فراوان ‌ترین کاروتنویئد موجود در خانواده کلم است، که به بنظر می ‌آید به تحریک سیستم ایمنی کمک می ‌کند. بتاکاروتن باعث افزایش قدرت سلول‌ های سیستم ایمنی و تقویت دفاع بدن علیه بیماری ‌ها می ‌شود. کلم بروکسل، کلم قمری، بروکلی و گل کلم از منابع مفید فولات هستند. فولات و شکل سنتتیک آن اسید فولیک برای تولید آنتی بادی ‌ها و گلبول‌های سفید ضروری است. 

سرطان

 تحقیقات آزمایشگاهی و مطالعات انجام شده بر روی جوامع انسانی نشان می دهد که کلم پیچ و بروکلی در پیشگیری از بروز سرطان مؤثرند. این خاصیت، احتمالا مربوط به وجود ویتامین C و اسید آمینه سیستئین در این سبزیجات است. همچنین سبزی‌ های خانواده کلم حاوی ‌ترکیبی به نام ‌اندول هستند که باعث کاهش خطر سرطان سینه می ‌شوند. به نظر می‌ آید سولفورافان موجود در این سبزی ‌ها نیز از طریق واکنش‌های زنجیره‌ای توانایی سم زدایی بدن را از مواد سرطان ‌زا دارند.

نقص لوله عصبی  (Spina bifida)

شواهد بسیار زیادی مبنی بر اثبات نقش فولات در پیشگیری از بروز نقایص لوله عصبی در جنین وجود دارد. از آنجا که تشکیل نخاع در طی ماه اول (۲۸ روز اول) بارداری صورت می ‌گیرد، زنان باید در سنین باروری نسبت به دریافت منابع غنی از فولات اطمینان حاصل کنند، بنابراین دریافت مکمل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک برای این افراد توصیه می ‌شود. فواید سبزیجات خانواده کلم از جمله سرشار بودن از فولات موجب می شود این سبزی ها به یکی از منابع غذایی مهم برای زنان قبل از اقدام به بارداری و در اوایل بارداری تبدیل شود.

بیماری قلب

نقش فولات در جلوگیری از افزایش سطح هموسیستئین خون اثبات شده است. هموسیستئین نام ماده ‌ای است که به طور طبیعی از متابولیسم اسیدهای آمینه در بدن ساخته می ‌شود و باید بعد از شرکت در یک سری از واکنش‌های شیمیایی نهایتا با کمک فولات مجددا به اسید آمینه سیستئین تبدیل شود. در حدود ۶۰ درصد افراد به علت عدم دریافت کافی اسید فولیک این واکنش نهایی به طور کامل صورت نمی ‌گیرد و سطح هموسیستئین در بدن آن ها بالا می ماند. از آنجایی که افزایش سطح هموسیستئین ارتباط مستقیمی با بروز بیماری ‌های قلبی عروقی دارد؛ بنابراین، دریافت فولات بیشتر می تواند به پیشگیری از بروز این بیماری‌ ها کمک کند. امیدوارم با آشنایی از فواید سبزیجات خانواده کلم از این گروه سبزیجات با ارزش بیشتر در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

توجه! افراد مبتلا به گواتر باید از مصرف زیاد سبزیجات خانواده کلم خودداری کنند. زیرا برخی از گلوکوزاینولات‌های موجود در سبزیجات خانواده کلم به ‌ترکیبی به نام ایزوتیوسیانات تبدیل می ‌شوند که ماده اخیر مانع جذب ید توسط غده تیروئید می‌شود.

خواص زرده و سفیده تخم مرغ


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − سیزده =

Call Now Buttonتماس با ما