نیاز به ویتامین D در کودکان

نیاز به ویتامین D در کودکان

نقش ویتامین D در سلامت کودکان چیست؟ نیاز به ویتامین D در کودکان چقدر است؟

ویتامین D یکی از ویتامین ‌های محلول در چربی است که به علت نقش‌ های بسیار متعددی که در عملکرد ارگان‌ های مختلف بدن دارد، حتی به آن «پیش‌ هورمون» نیز گفته می ‌شود. مهم ‌ترین نقشی که برای ویتامین D قائل هستیم، کمک به جذب کلسیم و قرار گرفتن کلسیم در استخوان ها است. به همین خاطر،‌ نیاز به ویتامین D در کودکان بسیار جدی است و میزان کافی آن به همراه کلسیم در رشد اسکلتی – استخوانی بچه‌ ها بسیار مهم است. همچنین ویتامین D در عملکرد و تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری ‌های قلبی و متابولیکی نقش مهمی دارد.  

میزان نیاز به ویتامین D در کودکان در سنین و شرایط مختلف

از آنجا که شرایط مرتبط با سلامتی زیادی در ارتباط با ویتامین D وجود دارد، دریافت کافی ویتامین D از همان روزهای بدو تولد بسیار مهم است.

نیاز به ویتامین D در کودکان بسته به سن متفاوت است. کودکان زیر یکسالی که فقط از شیر مادر استفاده می ‌کنند، باید روزانه ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D دریافت نمایند. اگر کودکی از شیر مادر تغذیه نمی کند و از شیر فرمولا استفاده می ‌کند، در صورتی که مقدار دریافت شیر فرمولای غنی شده حدود ۹۵۰ سی ‌سی در روز باشد ‌ کافی بوده و نیاز به استفاده از مکمل نیست، ولی در صورت استفاده کمتر از این مقدار از شیر غنی شده، بچه‌ هایی که از شیر خشک‌ تغذیه می کنند نیز باید از مکمل ویتامین D استفاده نمایند. پس جنبه احتیاط این است که به همه کودکان زیر یکسال، ۴۰۰ واحد بین ‌المللی مکمل ویتامین D داده شود.

نیاز به ویتامین D در کودکان بالای یکسال هم معمولا بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد بین ‌المللی ویتامین D می باشد،‌ البته در مورد کودکان چاق، کودکان مبتلا به سلیاک و فیبروز کیستیک و کودکانی که جراحی‌ های مرتبط با اسکلت و سیستم استخوانی انجام داده ‌اند، ممکن است زیر نظر پزشک به دوزهای بالاتری از ویتامین D هم نیاز داشته باشند.

کودکانی که داروهای ضد صرع مصرف می ‌کنند، چون این داروها مانع جذب کلسیم می ‌شوند، ممکن است نیاز به ویتامین D بیشتری داشته باشند.

منابع ویتامین D

عمدتا در منابع غذایی ویتامین D کافی وجود ندارد و نمی ‌توان روی منابع غذایی این ویتامین حساب کرد. در واقع ویتامین D توسط نور خورشید در زیر پوست ساخته می ‌شود که چون بچه‌ ها بیشتر پوشیده و در فضای بسته هستند و به مقدار کافی با نور خورشید مواجه نمی ‌شوند، بنابراین بدن آنها نمی ‌تواند به مقدار کافی ویتامین D بسازد و نیاز به ویتامین D در کودکان بیشتر است. بر خلاف ویتامین D، به طور معمول می ‌توان کلسیم را به مقدار کافی از منابع غذایی دریافت نمود، بنابراین همیشه لازم نیست که ویتامین D را همراه با کلسیم دریافت کرد. 

ویتامین D نقش مهمی را در ساخت میانجی ‌های عصبی – شیمیایی و عملکرد قسمت ‌های مختلف سیستم عصبی هم دارد و از آنجایی که در ۱۰۰۰ روز اول زندگی و مخصوصا سال اول، سلول‌ های عصبی و مغزی، سریع ‌ترین رشد، تمایز و تکثیر را دارند، دریافت کافی ویتامین D به جهت تکامل بهینه سیستم عصبی هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت دریافت کافی ویتامین D در بارداری

دریافت کافی ویتامین D از دوران جنینی اهمیت دارد و به خاطر همین خانم ‌های باردار هم باید برای سلامت جنین خود، نسبت به دریافت مکمل ویتامین D اطمینان حاصل کنند. معمولا در دوران بارداری اگر سطح ویتامین D کافی باشد، دریافت بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد بین ‌المللی مکمل ویتامین D توصیه می ‌شود، چون اگر مادر دریافت کافی ویتامین D نداشته باشد، می ‌تواند با نرمی‌ استخوان کودک،‌ وزن کم موقع تولد، تولد زود هنگام و عوارض دیگر بارداری مثل پره ‌اکلامپسی و دیابت بارداری مواجه شود. همین ‌طور در کودکانی که مادران ‌آن ها دچار کمبود ویتامین D هستند،‌ مشکلات غیر استخوانی مانند عفونت ‌های تنفسی، اوتیسم و مشکلات مربوط به سیستم ایمنی نیز بیشتر دیده شده است.

دریافت بیش از حد ویتامین D خطرناک است

باید به خاطر داشت که ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است، بنابراین دریافت اضافی آن هم می ‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل، در آزمایش یک سالگی که برای کودکان انجام می ‌شود، سطح ویتامین D چک می‌ گردد تا مطمئن شویم با توجه به مکملی که کودک دریافت کرده، ویتامین D کافی در بدن وجود دارد و بهتر است در آزمایش، سطح ویتامین D بالای ۴۰ تا ۷۰ مشاهده گردد.

ویتامین D در فصل ‌های سرد سال

دریافت مکمل ویتامین D در فصل پاییز و زمستان به ویژه برای بچه ‌های بالای دو سال مهم است و حتما باید از مکمل ویتامین D استفاده کنند تا نیاز به ویتامین D در کودکان از این طریق جبران شود.


صبحانه برای کودکان


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 4 =

Call Now Buttonتماس با ما