نوشیدن چای و قهوه زیاد مضر

نوشیدن چای و قهوه زیاد مضر است؟

نوشیدن چای وقهوه زیاد مضر است؟

هر چند وقت یک بار یافته های جدیدی از مطالعات محققین در ارتباط با اثرات چای و قهوه می خوانید و می شنوید که برخی نیز ضد و نقیض هستند. آیا نوشیدن چای وقهوه زیاد مضر است؟ اگر پاسخ مثبت می باشد چه مضراتی به دنبال دارد؟ در حقیقت بیشتر اثرات منفی چای و قهوه به کافئین نسبت داده می شود و بیشتر اثرات مفید چای مربوط به چای سبز است. و به جهت وجود ترکیبات فلاونوئیدی است که خاصیت آنتی اکسیدان دارند. اما باید بدانید که ترکیبات شیمیایی دیگری نیز در چای و قهوه وجود دارند که هنوز مطالعات زیادی درباره آن ها انجام نشده است. ضمن آنکه نوع فراوری چای وقهوه در اثر بخشی ترکیبات موثر در آن بسیار موثر است.

مهمترین اثرات منفی کافئین که از مطالعات اپیدمیولوژیک به دست آمده و تاکید می کند که نوشیدن چای و قهوه زیاد مضر است عبارتند از:

تحریک سیستم عصبی و افزایش ترشح کورتیزول و آدرنالین که باعث انقباض عروق درنتیجه فشار خون، تپش قلب، افزایش اضطراب، تحریک پوشش داخلی معده و افزایش ترشح اسید معده، افزایش حرکات پریستالتیک دستگاه گوارش و درنتیجه  عبور سریعتر مواد غذایی و کاهش فرصت جذب مواد مغذی می شود. اختلال در کنترل قند خود در دیابتی های نوع ۲، کاهش جذب منیزیم، روی، آهن، پتاسیم و ویتامین های گروه ب. افزایش دفع ادرار و در نتیجه افزایش دفع ویتامین ث، ب، کلسیم، آهن و روی و تحریک خروج کلسیم از استخوان و افزایش خطر استئوپرز. مصرف قهوه با تولد نوزاد نارس، اختلالات زایمان و تولد نوزاد کم وزن و همچنین حرکت کند اسپرم در برخی مطالعات مرتبط شناخته شده است.

درمقابل این یافته ها مطالعاتی نیز وجود دارند که برخی از نتایج فوق را رد می کنند و بسیاری از این عوارض را به سایر جنبه های شیوه زندگی نظیر مصرف سیگار در افرادی که قهوه و چای بیشتر مصرف می کنند نسبت می دهند و یا برخی اثرات منفی را به نحوه تهیه قهوه و فیلتر مورد استفاده در فراوری آن نسبت می دهند.

مهمترین اثرات مثبت کافئین

  • افزایش هوشیاری در زمان فعالیت و خستگی
  • افزایش متابولیسم چربی به هنگام فعالیت فیزیکی و درنتیجه حفظ گلیکوژن و گلوکز برای فعالیت مغزی و کاهش گرسنگی
  • پیشگیری از تجمع کلسترول و کاهش تولید سنگ کسیه صفر، احتمال اثرات محافظتی قهوه در برابر سیروز کبد
  • پیشگیری از سرطان کولون به جهت دارا بودن ترکیبات ضد موتاژن
  • کاهش بروز بیماری پارکینسون به جهت بالا نگه داشتن سطح دوپامین
  • محافظت در برابر آسم به جهت وجود تئوفیلین
  • کاهش بروز سرطان مثانه در افراد سیگاری و سنگ کلیه به جهت خاصیت دیورتیک در مورد  قهوه مطرح می باشد.

با اینکه قهوه در برخی افراد ایجاد واکنش های آلرژیک می کند، برخی مطالعات نیز قهوه را در کاهش ترشح هیستامین و اثرات ضد آلرژیک موثر دانسته اند.

جالب است بدانید که مقدار ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در قهوه ۴ برابر چای سبزاست.

حال با توجه به یافته های موجود توصیه می شود افراد زیر از مصرف بیش از ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز پرهیز کنند:

  • زنان باردار و شیرده زیرا کافئین در کبد جنین و نوزاد متابولیزه نمی شود و می تواند برای مدت زیادی در بدن باقی بماند که باعث نا آرامی و بی خوابی نوزاد می شود.
  • افرادی که فشار خون بالا، بیماری قلبی، کلسترول بالا و سنگ کیسه صفرا دارند و در معرض خطر ایجاد لخته خون و سکته هستند. 
  • افرادی که با نوشیدن قهوه دچار حساسیت، بی قراری و اضطراب می شوند.
  • از نوشیدن قهوه به هنگام خستی برای بیدار ماندن و ادامه کار استفاده نکنید زیرا این امر باعث وابستگی تدریجی شما به کافئین می شود. و اگر در حال حاضر دچار چنین وضعیتی هستید توصیه می شود این وابستگی را با جایگزین کردن چای خصوصا چای سبز کاهش دهید.

توصیه می شود افراد بزرگسال از مصرف بیش از ۶ میلی گرم کافئین به ازای هر کیلو گرم وزن بدن پرهیز کنند، زیرا نوشیدن چای و قهوه زیاد مضر است. یک فنجان قهوه بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم کافئین دارد و باید بدانید که قهوه های دکافئینه دارای درصد های متفاوتی کافئین هستند و هرگز کافئین صد درصد حذف نمی شود. مقدار کافئین موجود در چای نصف تا یک سوم کافئین موجود در قهوه است و به طور متوسط ۵۰ میلی گیرم کافئین در ۱۹۰ میلی لیتر چای سیاه وجود دارد. به یاد داشته باشید که بسیاری از نوشابه ها و مخصوصا نوشابه های انرژی زا و داروها داری مقادیر قابل توجهی کافئین هستند. مصرف بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین می تواند باعث بی قراری، سردرد، اختلال خواب، اختلال ضربان قلب، افزایش اسید معده و تشدید رفلاکس می شود. گرچه این علائم در برخی افراد با مصرف دوز پایین تر هم بروز می کند.

ترکیبات پلی فنل موجود در چای با اینکه در کاهش بیماری های قلبی، اکسیداسیون چربی ها و کاهش بروز برخی انواع سرطان به جهت اتصال به عناصر سرطان زا موثرند. اما درعین حال به جهت تمایل به اتصال به عناصر دو ظرفیتی نظیر کلسیم و آهن غیر هم می توانند زیست دسترسی این مواد مغذی را کاهش دهند. البته چنانچه مصرف منابع کلسیم کافی باشد مصرف ۴ تا ۶ فنجان چای در روز خطر پوکی استخوان را افزایش نمی دهد. اما متاسفانه غالبا در میان زنان میان سال ایرانی دریافت منابع کلسیم ناکافی است بنابراین ممکن است مصرف مقدار متعادل چای نیز حتی در این افراد اثرات نامطلوبی بر تراکم توده استخوانی داشته باشد.

چرا نوشیدن چای و قهوه زیاد مضر است؟

نوشیدن ۳ تا ۴ فنجان چای و قهوه  در روز چنانچه همواره همراه با مصرف قند، شکر و شیرینی باشد، در طولانی مدت هرگز اثرات سلامت بخشی ذکر شده را ندارد زیرا با اینکه چای و قهوه به تنهایی انرژی ندارند ولی همراه شدن آن ها با انواع قندهای ساده و شیر و  خامه می تواند منبع دریافت انرژی فاقد ارزش غذایی باشد که زمینه اضافه وزن، مقاومت به انسولین و افزاییش چربی های خون را پس از دو دهه تکرار این عادات فراهم می کند.


خواص زرده و سفیده تخم مرغ


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − پانزده =

Call Now Buttonتماس با ما