درمان دیابت بارداری با رژیم غذایی

درمان دیابت بارداری با رژیم غذایی مناسب

در این مقاله سعی داریم به بررسی درمان دیابت بارداری با رژیم غذایی مناسب بپردازیم. بد نیست بدانید که مبتلایان به دیابت بارداری طیف وسیعی از مراجعین ما را تشکیل می دهند. دیابت بارداری عارضه بسیار شایعه ای است و در درصد زیادی از بارداری ها دیده می شود، اما اگر به موقع تشخیص داده شود درمانش کار بسیار پیچیده ای نخواهد بود.

عوامل خطر دیابت بارداری

  1. داشتن تخمدان پلی کیستیک
  2. داشتن اضافه وزن و چاقی
  3. داشتن سابقه مرگ جنین در رحم مادر
  4. داشتن نشانه های تری گلیسرید یا چربی بالا
  5. داشتن سابقه فشار خون بالا
  6. وجود سابقه بیماری دیابت در خانواده درجه یک
  7. داشتن سابقه تولد فرزند بالای ۴ کیلو درآن فرد

این علائم ما را نسبت به تشخیص به موقع دیابت بارداری حساس تر می کنند.

چرا دیابت بارداری به وجود می آید؟

در ارتباط با علل بروز این اختلال باید بگوییم که در دوران بارداری سطح تولید انسولین مادر به علت تغییرات هورمونی افزایش پیدا می کند و وقتی بدن نمی تواند این مقدار انسولین را ترشح کند، میزان قند خون افزایش پیدا می کند. از آن جا که دیابت بارداری مسئله بسیار مهمی در دوران بارداری مادر محسوب می شود، در اوایل بارداری یک آزمایش قند ناشتا از او گرفته می شود. اگر قند ناشتا مادر در ابتدای بارداری زیر ۹۲ باشد مشکلی وجود ندارد ومادر تا هفته ۲۴ الی ۲۸ صبر کرده و در این زمان تست غربالگری دیابت را انجام می دهد.

چون دیابت بارداری یک عارضه شایع در ۳ ماهه دوم و سوم بارداری محسوب می شود اگر قند مادر بین ۹۲ تا ۹۹ باشد نیازمند بررسی بیشتر است زیرا امکان دارد دچار اختلال تحمل گلوکز باشد. در این شرایط مادر حتما باید ۱ ماه تحت مراقبت و ‌‌‌‏رژیم غذایی درست قرار گیرد و بعد از یک ماه تست تحمل گلوگز را انجام دهد. درمان دیابت بارداری با رژیم غذایی مناسب امکان پذیر می باشد.

اگر در اندازه گیری اولیه میزان قند خانم باردار بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد حتما باید تحت کنترل قرار گیرد و توجه بیشتری به دیابت بارداری داشته باشد. اولین قدم برای کنترل دیابت بارداری دریافت رژیم غذایی صحیح و مناسب از متخصص تغذیه می باشد.

رژیم کاهش وزن ممنوع

نکته حائز اهمیت این است که نباید رژیم کاهش وزن گرفته شود و نباید محدودیت شدید کالری را به خودتان تحمیل کنید، چرا که موجب بروز مشکلات بدتری برای جنین شما می شود. مبتلایان به دیابت بارداری حتما باید رژیم دوران بارداری دریافت کنند و درمان دیابت بارداری با رژیم غذایی مناسب را تحت نظر متخصص تغذیه آغاز کنند.

رژیم کاهش وزن در این افراد ممنوع می باشد. همچنین حذف برنج، نان، میوه ها و … اصلا کار درستی نیست. یکی از مهم ترین نکاتی که من و سایر متخصصین تغذیه در جلسه مشاوره با افرادی که با احتمال دیابت بارداری و یا تشخیص دیابت بارداری مراجعه می کنند مطرح می کنیم، تاکید بر عدم حذف برنج، نان و سیب زمینی می باشد. همچنین این افراد نباید از خوردن این مواد غذایی ترس داشته باشند بلکه مهم این است که نحوه تهیه و طبخ صحیحی داشته باشند، این که با چه دمایی و چه ترکیبی و چه مقداری از این مواد مصرف کنند.

در صورت تشخیص دیابت بارداری چه کنیم؟

دچار نگرانی نشوید، اگر تشخیص دیابت بارداری برای شما داده شده است باید یک مشاوره درست دریافت کنید. هدف از مشاوره این است که بتوانیم حداقل نوسان قند خون را طی روز برای مادر داشته باشیم. اما اگر در ابتدای بارداری مادر قند بالای ۱۲۵داشته باشد، این یک دلیل آشکار است و بر اساس شرایط فرد ممکن است از همان ابتدا انسولین تجویز شود. در این موارد ما می توانیم قند خون را به خوبی کنترل کنیم، بعد از دو هفته معمولا دیگر نیازی به تجویز انسولین نمی باشد. اما حتی اگر نیاز به تجویز انسولین داشته باشید درمان دیابت بارداری با رژیم غذایی متناسب با دوز انسولین دریافتی شما امکان پذیر است. در صورت استفاده از انسولین، دست پزشک برای ارائه رژیم غذایی بازتر خواهد بود.

نکته

مهم ترین خدمت مادر باردار مبتلا به دیابت بارداری برای جنین خود این است که با توجه ویژه به دوران شیردهی، ریسک ابتلای جنین به دیابت در آینده را کم کند. افزایش زمان شیردهی به کودک نقش بزرگی در سلامت او خواهد داشت.


نکات مهم برای از شیرگیری 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × پنج =

Call Now Buttonتماس با ما