بدترین غذاها در ناباروری مردان

بدترین غذاها در ناباروری مردان

بدترین غذاها در ناباروری مردان کدامند؟

در جامعه ای که ناباروری با شیوع بیش از بیست درصد گریبان آن را گرفته است و طبق آمار، سهم علل مردانه و زنانه در بروز آن برابر است‌، توجه به عوامل تغذیه ای در ناباروری مردان باید بیش از پیش به عنوان فاکتور تاثیرگذار در تولید اسپرم سالم مورد توجه قرار گیرد و به همین جهت، کاهش یا حذف مصرف بدترین غذاها در ناباروری مردان، می تواند نقش مهمی در حفظ سلامت افراد ایفا کند.

وقتی سال ها بی نظمی غذایی در پیش گرفته می شود و مصرف غذای سالم اولویتی در برنامه کاری ندارد، آسیب و تخریب اسپرم همچون بقیه سلول های بدن دور از انتظار نیست.

با توجه به اینکه هر سیکل تولید اسپرم حدود دو ماه و نیم به طول می انجامد، الگوی غذایی کوتاه مدت به شدت می تواند بر کیفیت اسپرم موثر باشد. بنابراین، لازم است آقایان در دوره درمان ناباروری که به علت کاهش تعداد، حرکت، مورفولوژی و یا آسیب ماده ژنتیکی اسپرم ایجاد شده است، حداکثر تلاش خود را برای کاهش و حذف بدترین غذاها در ناباروری مردان به کار گیرند.

چربی ها 

اولین عامل غذایی که باید به آن به عنوان بدترین غذاها در ناباروری مردان اشاره کرد، میزان و نوع چربی رژیم غذایی است. پس لازم است بدانید مصرف چه مقدار چربی و روغن در رژیم غذایی برای سلامت اسپرم مطلوب نیست؟

پیش از اشاره به نوع چربی، توجه به مقدار مصرف چربی رژیم غذایی مهم است. میزان چربی رژیم غذایی نباید بیش از سی درصد انرژی روزانه باشد و افرادی که از غذای بیرون و غذاهای فرآوری شده استفاده می کنند و یا به طور افراطی از گوشت قرمز و لبنیات پرچرب استفاده می کنند، غالبا بیش از سی درصد انرژی شان را از چربی به دست می آورند. مطالعات نشان می دهند افرادی که درصد چربی بیشتری مصرف می کنند، درصد فیبر و منابع آنتی اکسیدانی در رژیم غذاییشان پایین تر است و این امر خود می تواند باعث آسیب اسپرم در برابر عوامل محیطی شود. ضمن آنکه چاقی شکمی ناشی از مصرف چربی زیاد نیز خود مخرب تولید اسپرم با کیفیت است.

چه چربی ها و روغن هایی برای اسپرم مضر هستند؟

منابع غذایی اسیدهای چرب ترانس جزء بدترین غذاها در ناباروری مردان و آسیب زننده به کیفیت اسپرم هستند. چربی موجود در روغن های گیاهی جامد که در بیشتر محصولات خوراکی کارخانه ای یافت می شود، مثل انواع  بیسکوییت، شیرینی و شکلات از نوع چربی ترانس است. 

گوشت های سرخ شده، سیب زمینی سرخ شده، دونات ها، چیپس، ناگت ها و مارگارین دارای بیشترین درصد چربی ترانس هستند و جزء بدترین غذاها در ناباروری مردان به شمار می آیند.

تغذیه مردان قبل از IUI

قند و شکر 

بعد از روغن، میزان مصرف قند و شکر به شدت بر کیفیت اسپرم اثر تخریبی دارد و به عنوان بدترین غذاها در ناباروری مردان شناخته می شود. از این رو مصرف بیش از حد شیرینی‌ جات، انواع نوشابه‌ ها و آب میوه های صنعتی می‌ تواند قدرت باروری آقایان را کاهش دهد. رفع گرسنگی با کیک و بیسکوییت به جای صبحانه و ناهار و مصرف پر تکرار قند و شیرینی با چای در جلسات کاری روزانه از بدترین عادت های غذایی برای حفظ کیفیت اسپرم است. 

ترکیب مصرف قند و شکر بالا با اسید های چرب ترانس بالا اتفاقی است که با مصرف شکلات و همبرگر و سیب زمینی و نوشابه به وفور در بین آقایان تکرار می شود.

کافئین، الکل و سیگار 

مصرف نوشیدنی های الکلی و کافئین دار از مخرب ترین عوامل کیفیت و تعداد اسپرم هستند که وقتی با الگوی غذایی نامطلوب همراه می شوند به طور فزاینده ای اسپرم سازی را تخریب می کنند. همچنین مصرف سیگار و مواد مخدر در کنار این عادت های بد غذایی، تشدید کننده بروز ناباروری در مردان است.

در مورد کافئین بهتر است مصرف آن بیش از ۴۰۰ میلی گرم در روز نباشد. مصرف ۴ فنجان قهوه، ۶ فنجان چای و دو نوشیدنی انرژی زا در روز، هر یک می تواند مصرف کافئین را تا دو برابر میزان توصیه شده افزایش  دهد.

نکته قابل تامل آن است که معمولا افرادی که سیگار و الکل مصرف می کنند، الگوی غذاییشان نیز پرچرب تر و پر قند و شکرتر است و جمع این عوامل حتی می تواند بر قدرت باروری نسل بعد نیز تاثیر گذارد و منجر به ایجاد نطفه بی کیفیت، سقط مکرر جنین و یا تولد فرزندی با زمینه بیماری های مزمن بسیاری گردد.

 فیتواستروژن ها  

فیتواستروژن ها ترکیبات شبه هورمونی گیاهی هستند که اثر آنتی آندروژن (اثر خلاف هورمون‌ های جنسی مردانه) دارند. غذاهایی مانند سویا، بذر کتان، رازیانه، زیره، سیاه دانه از بدترین غذاها در ناباروری مردان به شمار می آیند و افراط در مصرف آن ها می‌تواند قدرت باروری آقایان تاثیر منفی داشته باشند.

زنو استرورژن ها

 این ترکیبات شبه هورمونی به طور روزانه از طریق بطری ها و ظروف پلاستیک آب معدنی و یا نوشیدنی ها و خوراکی های مختلف وارد بدن می شوند. بنابراین تا حد امکان باید از مصرف نوشیدنی و غذاها در ظروف پلاستیکی اجتناب کرد. زنواستروژن ها در بسیاری از افزودنی ها و نگه دارنده های مواد غذایی به ویژه غذاهایی با چربی بالا و رنگ های مصنوعی وجود دارند. بنابراین مواد غذایی حاوی چربی بالا و رنگ های مصنوعی از بدترین غذاها در ناباروری مردان به شمار می آیند. یریتروزین، فنوسولفوتیازین و بوتیلات هیدروکسی انیزول  BHA از جمله زنواستروژن های به کار رفته در صنایع غذایی اند.  یکی دیگر از دلایل توصیه به پرهیز از مصرف غذاهای فرآیند شده، وجود مقادیر بیشتر زنواستروژن ها در این قبیل خوراکی های صنعتی است.

مکمل های بدن سازی

متاسفانه مصرف مکمل های بدن سازی چه مکمل های پروتئینی و چه مکمل های استروئیدی، اثرات جبران ناپذیری بر سلامت بیضه و قدرت باورری مردان دارند. علی رغم اینکه این موضوع از نظر علمی ثابت شده است اما هیجان رسیدن به شکل ظاهری نامتعارف در کنار تبلیغات گسترده این محصولات، استفاده از مکمل های ورزشی و بدنسازی روز به روز سهم بیشتری در افزایش ناباروری مردان جوان پیدا کرده است. حتی مصرف کراتین و پودرهای پروتئینی در مردانی که سابقه کاهش قدرت باروری در خانواده آنان است، به شدت ممنوع است. بسیاری از این مکمل ها دارای آلودگی ها و ناخالصی هایی هستند که هرگز گزارش نمی شوند. 


آیا رژیم غذایی در تعیین جنسیت موثر است؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + 4 =

Call Now Buttonتماس با ما