دانستنی های تغذیه و باروری

دانستنی های تغذیه و باروری

دانستنی های تغذیه و باروری

تا به امروز مباحث مرتبط با غذا و تغذیه در حیطه تولید مثل و دانستنی های تغذیه و باروری کمتر مورد توجه قرار گرفته و یا فرصت مطرح شدن پیدا کرده اند در حالی که لازم است تا این موضوع از سطح تغذیه جامعه تا سطح مطالعات سلولی مولکولی مورد توجه قرار گیرد. بدون شک توجه به این مقوله هم در کاهش خطر ناباروری در کشور و همچنین در بهبود نتایج درمان موثر خواهد بود.

زمان مناسب برای ارجاع به مشاور تغذیه در مراکر ناباروری چه موقع است؟

توصیه اصلی ما انجام غربالگری تغذیه توسط متخصص تغذیه، مشخص شدن عوامل خطر و سپس انجام مداخلات ضروری در مناسب ترین زمان است. بهتر است در صورت نبود هیچ بیماری زمینه ای دو ماه قبل از شروع سیکل درمان انجام شود و در صورت وجود مشکل زمینه ای بالطبع زمان بیشتری لازم است. به هنگام ارزیابی وضعیت تغذیه و تعیین برنامه مداخله ای باید کاملا عوامل مختلف منجر به ناباروری در زوجین را در نظر گرفت و با توجه به الویت عوامل اثر گذار مدت زمان لازم برای اصلاح وضعیت تغذیه را تعیین کرد. برای مثال مدت زمان در نظر گرفته شده برای اصلاح عوامل خطر تغذیه ای در زوجی که بالای ۴۰ سال دارند با زوجی که زیر ۳۰ هستند و مشکلاتی چون کمبود رزرو تخمدان ندارند قطعا متفاوت خواهد بود.

آیا رژیم غذایی در تعیین جنسیت موثر است؟

به طور کلی مطالعات انجام شده در انسان بسیار محدود هستند و اکثر اطلاعاتی که در خصوص تعادل یون ها و اسیدیته مطرح است در حیوانات انجام شده. آنچه بر اساس شواهد علمی می توان در خصوص تعیین جنسیت با قاطعیت در جهت افزایش شانس فرزند پسر تاکید نمود دریافت کالری مناسب در وعده صبح و رساندن وضعیت متابولیکی مادر به شرایط بهینه است. مطالعات اپیدمیولوژیک و جمعیت شناسی نیز تایید می کنند که گرسنگی های طولانی مدت شانس تولد نوزاد پسر را کاهش دهد و به عبارت دیگر چنانچه مادر در تعادل منفی انرژی باشد شانس بقاء فرزند پسر در وی کاهش می یابد.

کفایت دریافت انرژی وجود مقدار کافی گلوکز و به حداقل رسیدن نوسانات قند خون، برای ایمپلنت جنین پسر مهم  است و به نظر می آید جنین پسر سیگنال­ هایی را به مادر صادر می کند که نیاز انرژی پایه را افزایش می دهد. بنابراین در صورتی که عادات غذایی مادر مانند حذف وعده غذایی سیگنال های قحطی و گرسنگی را صادر کند، فرزند پسر شانس بقا کمتری دارد. مطالعات جمعیت شناسی نیز نشان می دهند که در دوران جنگ و قحطی، نظام خلقت و هوش حاکم بر هستی برای جبران طوری کار می­ کند که بتواند تلفات جنگ را جبران کرده و جمعیت افزایش یابد. مشاهده شده است در جمعیتی که به دنبال جنگ دچار قحطی و سوء تغذیه شده اند نسبت جمعیتی به سمت فرزند دختر تغییر کرده است.

خلاصه آنکه یافته های موجود نمی تواند اساس توصیه به مردم باشد اما متاسفانه این روزها دادن یک لیست بخور و نخور بدون سند و مدرک علمی به مراجعینی که قصد تعیین جنسیت دارند بسیار رایج است. در حالیکه این توصیه ها نه تنها ارتباطی با افزایش شانس باروری ندارد بلکه بدن مادر را با کمبودهای خاصی به سمت باروری می برد. لازم است بدانیم هیچ رژیم غذایی یکسانی برای دو فرد برای افزایش شانس باروری به یک سمت وجود ندارد بلکه رژیم غذایی بهینه باید بر اساس وضعیت فعلی شرایط زوجین به صورت انفردای تنظیم شود.


توجه به تغذیه در ناباروری و باروری


Call Now Buttonتماس با ما