نکات مهم برای از شیرگیری

نکات مهم برای از شیرگیری

نکات مهم برای از شیرگیری 

مرحله از شیر گیری نه فقط برای کودک دشوار است بلکه برای مادری که قریب به دو سال اتصال فوق العاده زیبا و وصف ناپذیر عاطفی با فرزندش در حین شیردهی داشته نیز بار روانی زیادی دارد، بنابراین آمادگی روحی مادر برای این مرحله بسیار مهم است. پس مادر اول باید کاملا مطمعن باشد که مایل است کودک را از شیر بگیرد و مادر و مخصوصا پدر هر دو فرصت کافی برای  سرگرم کردن کودک داشته باشند. با آگاهی از نکات مهم برای از شیرگیری بهتر می توانید این دوره مهم از زندگی خود و فرزند دلبندتان را مدیریت کنید. حمایت عاطفی پدر بسیار برای مادر و کودک کارساز است. کودک در این دوران نیاز به محبت و در آغوش گرفتن بیشتری دارد بنابراین همراهی پدر و اطرافیان بسیار کمک کننده است. 

مهم است در این مرحله  کودک بیماری حادی نداشته باشد و در حال کسب تجربه جدید دیگری نباشد. یکی از نکات مهم برای از شیرگیری این است که در روزهای از شیرگیری و شاید حتی یک ماه اول پس از آن کودک درمحیطی که بچه دیگر در حال شیرخوردن از سینه مادر است قرار نگیرد.

نکات مهم برای از شیرگیری که باید از چند هفته قبل انجام شود:

  • معمولا بچه ها در این دوران بی اشتها می شوند و یا بهانه گیری غذا خوردنشان اوج می گیرد. پس روی غذاهایی که او تمایل کمتری دارد اصرار نکنید.
  • در این ایام روی ساعت خواب بچه ها حتما دقت بیشتری شود چون یکی از مهم ترین عواملی که در هر شرایط اشتها را خراب تر می کند برهم خوردن زمان خواب بچه ها و دیر خوابی است. 
  • از یک ماه قبل از شیرگیری استفاده از لیوان را برای کودک افزایش دهید و او را به استفاده از لیوان تشویق کنید از لیوان هایی که سرهای غیر پستانکی و متفاوت با سینه مادر دارند استفاه کنید.
  • مقدار ماست و فراورده های لبنی مثل خامه، پنیر و کشک را در وعده های غذایی با تنوع مطلوب کودک افزایش دهید از انواع نوشیدنی ها بر پایه لبنیات با ترکیب میوه های فصل استفاده کنید.
  • قبل از شیر گرفتن باید برای صرف ۴ تا ۵ وعده کودک وقت کافی اختصاص دهید بدون این که او را شرطی کنید با او وقت زیادی صرف کنید حتی ممکن است تا ۶ وعده با احتساب میان وعده به کودک غذا بدهیم و این شامل مایعاتی که با لیوان می خورد و ارزش غذایی دارد نیز می شود.
  •  یکی از نکات مهم برای از شیرگیری این است که فواصل بین شیر دهی را در طی روز به ۶ ساعت و سپس ۸ ساعت افزایش دهید و به تدریج به دو وعده در حین بیداری برسانید.
  • مدت زمان هر نوبت شیردهی را کوتاه کنید و قبل یا بعد از شیردادن با بازی کردن اورا سرگرم کنید.
  • کتاب خواندن و قصه گویی برای کودک را حول موضوع  تموم شدن شیر مادر با خلاقیت برای کودک از چند هفته قبل شروع کنید.
  • فراموش نکنید که مواظب سلامت سینه خودتان باشید.
  • مادران برای آرامش خودشان از دم نوش های آرام بخش و عرقیجات آرام بخش حتما استفاده کنند. دم نوش به و سیب، دم نوش بهارنارنج و به لیمو بسیار کمک کننده است.
  • یکی از مهم ترین زمان ها برای ورزش کردن مادران زمان از شیرگیری است، پس این زمان را حتما ایجاد کتید.

دانستنی های تغذیه و باروری


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + 13 =

Call Now Buttonتماس با ما