پیشگیری از افت قند خون و ضعف

پیشگیری از افت قند خون و ضعف

پیشگیری از افت قند خون و ضعف با رژیم غذایی مناسب

باید بدانید که قند خون نرمال در بارداری بین ۷۰ تا ۱۴۰ است و قند خون زیر ۷۰ افت قند خون در نظر گرفته می شود. در این مقاله سعی داریم راهکارهای پیشگیری از افت قند خون و ضعف در بارداری را به شما عزیزان ارائه دهیم.

علائم افت قند خون:

لرزش، گیجی، تعریق، گرسنگی، تغییرات خلق و خو

از آنجایی که افت قند خون می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد، باید رژیم دریافتی به گونه ای تنظیم شود که به افزایش تدریجی قند خون کمک کند. برخلاف باور عموم مصرف آب قند و آب نبات کمکی به پیشگیری از افت قند خون و ضعف نمی کند. توجه به این نکته بسیار مهم است که مصرف مواد غذایی که قند خون را به طور ناگهانی افزایش می دهند می تواند در برنامه ریزی سلولی جنین و تکثیر و تقسیم و تمایز سلولی اثر نامطلوبی داشته باشد.

بنابراین برای پیشگیری از افزایش قند خون استفاده از منابع کربوهیدراتی و قندی که حاوی فیبر هستند، مفید است و یا استفاده هم زمان از ترکیبات فیبر دار در کنار ترکیبات قندی و کربوهیدراتی توصیه می شود.

نکات کاربردی:

  • ترکیب متناسب حبوبات، میوه ها، سبزیجات، لبنیات و مغزدانه ها می تواند به تحقق این امر کمک کند
  • مصرف آب میوه سریعتر از مصرف خود میوه، قند را بالا می برد
  • مصرف برنج با حبوبات و سبزیجات سرعت افزایش قند خون را کنترل می کند

مصرف پروتئین و چربی های سالم همراه با مصرف کربوهیدرات ها نیز همچون فیبر می تواند برای پیشگیری از افت قند خون و ضعف مفید باشد.

 انواع گوشت ها، مغز دانه ها، دانه های روغنی، لبنیات، حبوبات، زیتون، روغن ارده، کنجد ( به میزان مشخص) در پیشگیری از افت قند کمک می کنند.

  •  مصرف خرما به تنهایی قند را سریع تر از زمانی که خرما با گردو مصرف شود افزایش می دهد
  • مصرف شیره میوه ها به همراه کمی ارده تا یک قاشق غذاخوری
  • مضرف عسل همراه کنجد و گردو 
  • آش رشته یا سوپ ورمیشل ( ترکیب حبوبات، سزیجات و کربوهیدرات)
  • مصرف پوره سبزیجات با پنیر و پودر گردو و دانه کدو حلوایی

ورزش و پیاده روی می تواند قند خون را کاهش دهد به همین دلیل خانم باردار حتما باید قبل از پیاده روی و انجام ورزش های بارداری وعده مربوطه و یا میان وعده آن ساعت را دریافت کرده باشد و از ورزش در حالت گرسنگی پرهیز شود. مصرف نوشیدنی های ورزشی و قندی پیش از ورزش در بارداری ممنوع است.


عسل در دوران بارداری


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + پنج =

Call Now Buttonتماس با ما