مکمل های لاغری چه تاثیری بر فشار خون دارند؟

مکمل های لاغری چه تاثیری بر فشار خون دارند؟

مکمل های لاغری چه تاثیری بر فشار خون دارند؟

مکمل های لاغری را میشناسید؟ همانطور که در مقالات پیشین اشاره شد، تغذیه نقش مهمی در پیشگیری و درمان فشار خون بالا دارد. یکی از علل زمینه های فشار خون بالا، افزایش وزن میباشد. افزایش بافت چربی به بیش از مقدار طبیعی، باعث تولید ترکیبات پیش التهابی مختلفی میگردد. این ترکیبات میتوانند اثرات منفی بر سلامت قلب و عروق داشته، و همچنین باعث افزایش فشار خون گردند. به همین دلیل درمان اصلی فشار خون در افراد دچار اضافه وزن و چاقی، در ابتدا اقدام به کاهش وزن و بعد استفاده از مکمل های لاغری میباشد.

در کنار رژیم های کاهش وزن، استفاده از مکمل های لاغری معمولا پرطرفدار است. این مکمل ها که اکثرا منشا گیاهی دارند، میتوانند بر فشار خون اثر گذار باشند.

در این مقاله به بررسی اثرات برخی از رایج ترین مکمل های لاغری بر فشار خون خواهیم پرداخت.

 

مکمل های لاغری چه تاثیری بر فشار خون دارند؟

مکمل فیبری

نقش دریافت فیبر کافی در کاهش وزن و کنترل فشار خون در بسیاری از مطالعات به اثبات رسیده است. توصیه انجمن قلب آمریکا برای مصرف فیبر، 25 گرم در روز برای بانوان و 38 گرم در روز برای آقایان میباشد. این مقدار بر اساس اثرات مثبت بر سلامت قلب و عروق تعیین شده است.

باتوجه به سبک زندگی امروزه و الگوی غذایی افراد جامعه، معمولا این مقدار فیبر از طریق مواد غذایی مصرفی افراد تامین نمی گردد. در چنین مواقعی استفاده از مکمل های حاوی فیبر می تواند نقش موثری داشته باشد. پسیلیوم و یا سبوس جوی دوسر از رایج ترین مکمل های فیبری مصرفی هستند و تاثیر آنها در کاهش فشار خون سیستولی و دیاستولی دیده شده است.

 

بیشتر بدانید: فشار خون بالا و معجزه ای به نام لیموترش

 
مکمل های لاغری چه تاثیری بر فشار خون دارند؟

چای سبز

چای سبز یکی از رایج ترین نوشیدنی های مصرفی میباشد. این نوشیدنی حاوی آنتیاکسیدان های ارزشمند پلی فنولی است که میتواند اثرات خوبی بر کنترل قند خون، چربی خون، وزن بدن و پیشگیری از سرطان ها داشته باشد. به همین خاطر مکمل های چای سبز از رایج ترین مکملهایی میباشند، که به عنوان مکمل لاغری استفاده می گردد. اما اثرات مصرف آن بر فشار خون کمی متناقض است.

دیده شده است که مصرف 2 فنجان چای سبز به مقدار قابل توجه در روز، می تواند خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی-عروقی، از جمله فشار خون بالا را کاهش دهد. در واقع تحقیقات مختلف اثرات مفید ترکیبات پلی فنولی چای سبز را بر بهبود عملکرد دیواره ی عروق، ایجاد تعادل بین تولید ترکیبات منقبض کننده دیواره عروق (وازوکانستریکتورها)، و ترکیبات شل کننده دیواره عروق ( وازودیلاتورها)، و خنثی کردن اثرات رادیکال های آزاد نشان داده اند.

اما لازم است بدانید چای سبز حاوی کافئین میباشد و کافئین از ترکیبات افزاینده فشار خون است. در نتیجه استفاده زیاد از چای سبز یا مکمل هایی با دز بالای کافئین میتواند موجب کاهش اثربخشی آن بر کاهش فشار خون گردد.

 

مکمل های لاغری چه تاثیری بر فشار خون دارند؟

قهوه سبز

قهوه سبز یکی از منابع غنی آنتی اکسیدانی میباشد. مکمل این گیاه نیز مانند مکمل چای سبز میتواند تا حدودی به عنوان یکی از مکمل لاغری موثر واقع گردد. قهوه سبز در واقع همان دانه های قهوهی تازه و روست نشده می باشد که غنی از کلروژنیک اسید است. فرآیند برشته کردن قهوه باعث از بین رفتن فعالیت بسیاری از ترکیبات مفید آن از جمله کلروژنیک اسید می شود. در حالی که بیشتر خواص دیده شده از قهوهی سبز از جمله خواص کاهندهی فشار خون، به دلیل فعالیت همین ترکیب است. تحقیقات در این زمینه نشان دادهاند که مصرف مکمل قهوه سبز به مدت کوتاه 4 هفتهای با دز حداقل 400 میلی گرمی میتواند به کاهش فشار خون مینیموم و ماکسیموم در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند. 

 

بیشتر بدانید: تاثیر داروهای کاهنده فشار خون بر وضعیت تغذیه بدن

 

مکمل سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از مکملهای لاغری شناخته شده است. این مکمل حاوی استیک اسید بوده و میتواند در کنار رژیم غذایی سالم اثرات مفیدی بر قند خون و وزن بدن داشته باشد. اما تحقیقات موفق به نشان دادن اثرات این مکمل بر کاهش فشار خون در افراد نشدهاند. در واقع به نظر میرسد این مکمل مستقیما اثری بر کاهش فشار خون نداشته باشد. 

 

نکته آخر

مصرف بعضی مکمل های لاغری میتواند اثرات مفیدی بر فشار خون نیز داشته باشد. اما باید توجه کرد که جهت داشتن اثربخشی توجه به دز مکمل، مدت زمان مصرف و همچنین کیفیت مکمل مصرفی بسیار اهمیت دارد. از طرفی استفاده از مکمل های لاغری بدون عوارض نیست. ممکن است مصرف این مکمل ها باعث ایجاد عوارض گوارشی، تپش قلب، بیخوابی و … گردد. همچنین این مکمل ها میتوانند با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند. درنتیجه پیشنهاد میشود قبل از مصرف هرگونه مکملی با پزشک خود مشورت نمایید.

شما عزیزان می توانید در صورت نیاز به مشاوره برای تغذیه، با کلینیک دکتر لادن گیاهی تماس بگیرید و از خدمات و مشاوره کلینیک ایشان بهره مند شوید،

همچنین می توانید به صورت آنلاین وقت مشاوره تنظیم بفرمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + هشت =

Call Now Buttonتماس با ما