تغذیه و تولید مثل

تغذیه و تولید مثل

در این مقاله سعی داریم از تغذیه و تولید مثل صحبت کنیم و تاثیر برخی مواد غذایی را بر فرآیند تولید مثل بررسی کنیم.

اثرات ژل رویال بر تولید مثل چیست؟

از گذشته های بسیار دور ژل رویال، به عنوان درمانی موثر برای بهبود باروری زنان و مردان مطرح شده است. ژل رویال منبع طبیعی اسیدهای آمینه، ویتامین A ,C ,D ,E و B می باشد. اما اثر آن در بهبود باروری و کیفیت سلول تخم در انسان دیده نشده است. تا کنون بیشتر مطالعات بر روی حیوانات انجام شده برای مثال مطالعه ای بر روی گوسفندان در دانشگاه اردن شانس باروری را به هنگام استفاده از ژل رویال در مقایسه با HCG بالا نشان می دهد و تصور شده که می تواند اثرات استروژنیک داشته باشد.

اما در هر صورت اثرات مطالعات حیوانی را نمی توان به راحتی به انسان تعمیم داد و در انسان  در حال حاضر مطالعه کافی در مورد تغذیه و تولید مثل نداریم. 

اثرات ژل رویال بر تولید مثل
اثرات ژل رویال بر تولید مثل

قند چه بلایی بر سر باروری می آورد و جنبه های مولکولی آن به چه صورت است؟ 

 در ابتدا خدمتتان عرض کنم که در حوزه تحقیقات تغذیه و تولید مثل این روزها دیگر زمان تمرکز بر یک ماده مغذی به تنهایی یا تک نوترینت بر سلامت و باروری نیست. بلکه سوگیری مطالعات بیشتر در جهت بررسی ارتباط الگوهای غذایی است تا مصرف یک ماده غذایی خاص. در ارتباط با کربوهیدرات ها نیز مطالعات جالبی در خصوص میزان کل کربوهیدرات رژیمی و نسبت آن با پروتئین و چربی ها و نوع کربوهیدرات بررسی شده و همچنین ارتباطی که  رعایت این نسبت ها می تواند با متابولیسم باروری داشته باشد.

دریافت قندهای ساده اگر به گونه ای باشد که به تشدید مقاومت به انسولین بی انجامد می تواند تاثیر سوء بر باروری داشته باشد. ارتباط مقاومت به انسولین با اختلالات مرتبط با ناباروری به ویژه اختلالات تخمک گذاری و همچنین ناباروری مردان بسیار مورد توجه است. انسولین باعث تحریک استروئیدوژنز می شود. تاثیر انسولین بر تخمدان ها مربوط به گیرنده انسولین IGFR بر روی تخمدان است.

 مصرف ساخارین می تواند اثرات منفی بر پارامترهای مربوط به اسپرم و افزایش تخریب DNA اسپرم داشته باشد. 

نقش رزوراترول در بارداری چیست؟ 

رزوراترول یک  ترکیب آنتی اکسیدانی از گروه پلی فنل ها است که به طور طبیعی در پوست انگور قرمز، بادام زمینی، زغال اخته و شکلات سیاه یافت می شود. در سال های اخیر اثرات ضد التهابی، ضد دیابت، ضد سرطان  و ضد پیری رزوراترول و همچنین تاثیر آن بر تستوسترون و استروژن، اثرات آنتی هیپرآندروژنسیم و نقش آن در پیشگیری از دست رفتن فولیکول تخمدان مورد توجه قرار گرفته است. انجام مطالعاتی که اثر درمانی رزوراترول را بر حفظ ذخیره تخمدانی در افراد چاق مورد بررسی قرار دهد نیز از موضوعات به روز است. هرچند انتظار می رود رزوزاترول می تواند سبب بهبود جریان خون از جفت به جنین شود اما اثرات آن بر جنین انسان ناشناخته است و برخی شواهد تاثیر سوء آن را بر تکامل پانکراس جنین نشان داده اند.

بنابراین یادمان باشد اگر ادعا شد مکملی می تواند بر افزایش شانس باروری موثر باشد آیا تاثیر آن بر رشد و تکامل جنین نیز به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است یا خیر.

نقش رزوراترول در بارداری
نقش رزوراترول در بارداری

آیا مصرف جگر و هویج در بارداری ممنوعیت دارد؟ 

منابع غنی ویتامین A به جز جگر منع مصرف ندارند. لازم است بدانید اکثر منابع غذایی ما پیش ساز های ویتامین A و بتاکاروتن هستند و با توجه به اینکه این منابع همراه با فیبر زیاد هستند انسان در یک وعده نمی تواند حجم زیادی را مصرف کند.

همان طور اکه در ابتدای بحث نیز گفته شد ما خلاء جدی در زمینه تحقیقات از حوزه پیشگیری تا درمان در مسائل مربوط به حوزه غذا و تغذیه داریم که قطعاً پرداختن به آن ها می تواند به کاهش خطر ناباروری در کشور و بهبود نتابج درمان منجر شود.

 هدف از طرح این پرسش و پاسخ ها در این فضا نیز افزایش آگاهی عمومی می باشد امید داریم که گام در مسیری مفید و با ارزش و پر ثمر نهاده باشیم. با آرزوی نتیجه ای مطلوب و مثمر ثمر.


چه غذاهایی بیشترین اثر شفا بخشی را بر عملکرد تخمدان و رحم دارند ؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − ده =

Call Now Buttonتماس با ما