کاهش وزن قبل از IVF

کاهش وزن قبل از IVF

چه مقدار کاهش وزن قبل از IVF لازم است؟

قبل از بارداری باید چه مقدار کاهش وزن داشته باشیم؟

معمولا گفته می شود ۷ تا ۱۰ درصد کاهش وزن قبل از IVF برای فردی که وارد سیکل درمان ناباروری می شود و احتمالا مبتلا به تخمدان پلی کیستیک است کفایت می کند. 

با همین میزان کاهش وزن قبل از IVF شانس موفقیت درمان ناباروزی ۴۰ تا۵۰٪ افزایش پیدا می کند. همچنین عواض درمان، هزینه درمان و حتی احتمال عوارض جوانبی دارو نظیر هایپر شدن کم شده و شانس موفقیت بارداری افزایش پیدا می کند.

مثلا اگر خانمی ۸۰ کیلو گرم وزن دارد اگر فقط ۶ تا ۸ کیلوگرم وزن کم کند موفقیت درمانش به میزان قابل قبولی افزایش پیدا می کند. 

 هدف گذاری برای کاهش وزن حتما با توجه به سوابق بیشترین و کمترین وزن فرد در ده سال اخیر و سوابق پزشکی فردی و خانوادگی و حتی وزن موقع تولد خودش تعین می گردد.

باور غلط در مورد کاهش وزن قبل از IVF

گاه میزان کاهش وزنی که به افراد توصیه می شود به غلط صرفا بر اساس محاسبه فرمولی وزن ایده آل انجام می شود و این موضوع باعث نگرانی و دل سردی بیماران نابارور می شود. توجه به نکات زیر ضروری است:

  • سریع کم کردن وزن پیش از بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  • کاهش وزن سریع تر از ۱ کیلو گرم در ماه از ۲ تا ۳ ماه قبل از بارداری ممنوع است.
  • مهم است کاهش وزن با گرسنگی سلولی و کمبود ویتامین ها و مواد مغذی همراه نباشد. 

لازم است بدانید انجام سیکل درمان ناباروری در بیشتر کشورهای دنیا با نمایه توده بدن ۳۵ به بالا انجام نمی شود و یا تحت پوشش خدمات بیمه قرار داده نمی شوند. 

نکته

اگر از ۳ ماه قبل از اقدام به بارداری و شروع سیکل درمان ناباروری مشاوره صحیح و شخصی سازی شده تغذیه دریافت شود، با کاهش ۹ تا ۱۲ کیلوگرم وزن و بهبود تعادل هورمونی شانس بارداری طبیعی پیش از شروع سیکل درمان های پرهزینه، بیش از آنکه فکر کنید افزایش می یابد.

خوشبختانه بسیاری از مراجعین ما که علت ناباروری آن ها چاقی همراه با تخمدان پلی کیستیک می باشد با اصلاح رژیم غذایی به طور طبیعی باردار می شوند.

کاهش وزن قبل از IVF نه تنها شانس بارداری را افزایش می دهد و از عوارض بارداری کم می کند، بلکه تولد نوزاد با سطح سلامتی بیشتر را نیز تضمین می کند.


تغذیه برای آی وی اف موفق


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − پنج =

Call Now Buttonتماس با ما