عسل در دوران بارداری

عسل در دوران بارداری

مصرف عسل در دوران بارداری امکان پذیر است؟

عسل یکی از با ارزش ترین منابع غذایی دنیا شناخته می شود و در واقع یک محصول بیولوژیکی فعال با حدود ۳۰۰ ترکیب غنی و پیچیده با اثرات شفا بخشی منحصر به فرد است. در این مقاله سعی داریم در مورد مصرف عسل در دوران بارداری صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

عسل علاوه بر ترکیب قندهای انرژی بخش (بیست نوع قند) حاوی عناصر طبیعی بسیار متنوعی مانند کروم، کلر، آهن، فسفر، منیزیم، منگنز، سلنیوم، سیلیس، سدیم، روی، کلسیم، مس، گوگرد و پتاسیم است و در مقادیر بسیار کم ویتامین های B1,B2,B3,B5,B6,H,K,C,E,PP,Provitamin A دارد. فلاونوئیدها، اسیدهای کافئیک، پروتوکاتکوئیک و گالیک هم ترکیبات موثر ضد التهابی موجود در عسل هستند.

خواص درمانی عسل در درمان آسم و سرفه، رفلاکس معده، ریزش مو، سلامت پوست و درمان آکنه، التیام زخم ها، رفع بی خوابی و تقویت انرژی باعث می شود عسل را به عنوان یک گزینه عالی در سفره غذایی در نظر  بگیریم.

حال آیا یک خانم باردار نیز می تواند از این فواید عسل بهره مند گردد؟

در ارتباط با تاثیرعسل در دوران بارداری اطلاعات ضد و نقیضی وجود دارد، اما بر اساس مقالات علمی در این زمینه و طبق راهنماهای تخصصی مراکز علمی کشورهای مختلف، مصرف عسل در دوران بارداری ایمن است و ضرری برای مادر و جنین ندارد و عسل در لیست مواد غذایی مضر برای این دوران عنوان نشده است.

در واقع دستگاه گوارش زنان باردار توانایی مدیریت آنزیم های عسل را دارد و می تواند با مواد سمی احتمالی آن مقابله کند.

موضوع دیگر احتمال عبور آلودگی های عسل از جفت می باشد که مطالعات انجام شده چنین خطری را گزارش نمی کنند.

فقط درمورد مادران بارداری که مشکلات معده و روده دارند مانند IBD (بیماری التهابی روده) در رابطه با مصرف عسل احتیاط بیشتری می شود، زیرا ممکن است که گوارش آن ها توانایی کافی برای مدیریت سموم این ماده غذایی را نداشته باشد. در موارد ابتلا به عفونت های گوارشی و مصرف آنتی بیوتیک نیز بهتر است در مورد مصرف عسل با پزشک و متخصص تغذیه مشورت شود.

 از آنجا که ۸۵ تا ۹۵ درصد عسل را قندها تشکیل می دهند که عمده آن ها نیز فروکتور، گلوکز، مالتوز و ساکارز هستند در مورد مصرف عسل در موارد دیابت بارداری با متخصص تغذیه مشورت کنید تا بر اساس وضعیت قند و رژیم دارویی، میزان و زمان مصرف عسل به طور فردی تعیین گردد.


درمان دیابت بارداری با رژیم غذایی مناسب


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =

Call Now Buttonتماس با ما