حساسیت نوزاد به تخم مرغ

تغذیه مادر در حساسیت نوزاد به تخم مرغ

تغذیه صحیح مادر در هنگام حساسیت نوزاد به تخم مرغ

حساسیت غذایی از مشکلات نسبتا شایع در شیرخواران است که در برخی با درجات شدید و برخی با شدت کمتر بروز می کند. حساسیت های غذایی، در واقع واکنش های شدید سیستم ایمنی شیرخوار به یک پروتئین بی ضرر در غذایی خاص است. به همین جهت آلرژی های غذایی بیشتر به منابع غذایی پروتئینی مرتبط هستند و شایع ترین آن ها در شیرخوران بعد از حساسیت به پروتئین گاوی، حساسیت نوزاد به تخم مرغ است. 

نشانه های حساسیت به تخم مرغ چیست؟

وقتی سیستم ایمنی شیرخوار به پروتئین موجود در تخم مرغ واکنش شدید می دهد، در بدن تولید آنتی بادی آغاز می شود و علائم حساسیت طی چند دقیقه یا چند ساعت ظاهر می شود. این علائم می تواند از علائم پوستی مانند کهیر، اگزما یا ورم باشد و یا علائم شدیدتر گوارشی مانند اسهال، استفراغ و رفلاکس. واکنش های حساسیتی شدید تر نیز به صورت خس خس، عطسه، سرفه، آبریزش، ورم دهان و زبان و مشکلات تنفسی ایجاد می شوند. 

معمولا حساسایت غذایی شیرخوار با عدم وزن گیری و رشد طبیعی او همراه است. 

تغذیه صحیح مادر در هنگام حساسیت نوزاد به تخم مرغ چگونه باید باشد؟

مادران شیرده که متوجه حساسیت نوزاد به تخم مرغ می شوند باید به محض تشخیص منشا حساسیت، آن ماده غذایی را از سفره خود حذف کنند. زیرا پروتئین تخم مرغ می تواند وارد شیر مادر شود.

حذف تخم مرغ، گاه ممکن است تا یک سالگی و حتی بعد از دوران شیرخوارگی تا پنج سالگی همراه کودک باشد. مطالعات نشان می دهد دو سوم کودکانی که به تخم مرغ حساسیت دارند تا ۵ سالگی حساسیت خود را از دست می دهند.

نکات مهم برای از شیرگیری

حذف سفیده یا زرده؟

زرده و سفیده تخم مرغ هر دو دارای پروتیین هستند. در واقع نیمی از پروتیین تخم مرغ در زرده تخم مرغ است، درحالی که خیلی از افراد فکر می کنند با حذف سفیده تخم مرغ می توانند از زرده آن استفاده کنند. در مواردی که حساسیت قطعی به تخم مرغ تشخیص داده می شود و شیرخوار علائم جدی پوستی و گوارشی دارد؛ باید نه تنها از مصرف زرده و سفیده به طور هم زمان اجتناب کرد بلکه باید به مادر یادآور شد به منابع مخفی تخم مرغ نیز دقت ویژه داشته باشد.

اهمیت برچسب خوانی مواد خوراکی؟

ازآنجا که تخم مرغ در بسیاری از کیک ها، دسرها، شکلات ها و کوکوها، سس ها و غذاهای فرآوری شده و نیمه آماده وجود دارد، این منابع غذایی در صورت حساسیت نوزاد به تخم مرغ به مادر توصیه نمی شوند. 

خواندن برچسب غذایی برای این مادران بسیار مهم است. عباراتی مانند آلبومین، گلوبولین، لستین، لیزوزیم، ویتلین و یا عبارت ovo ” اوو” نشانه به کار رفتن تخم مرغ در آن ماده خوراکی است که باید اجتناب شود.

جایگزین های تخم مرغ در رژیم غذایی مادر

مادرانی که از انواع گوشت ها استفاده می کنند به راحتی می توانند نیاز پروتئینی خود را بدون تخم مرغ از طریق مصرف انواع گوشت ها تامین کنند.

حتی اگر مصرف گوشت برای مادری میسر نباشد یا تمایل به مصرف زیاد گوشت نداشته باشد از ترکیب غلات و حبوبات می توانیم نیاز پروتئینی او را تامین کنیم. مصرف عدس، ماش، انواع لوبیا همراه با برنج و نان، کلیه اسیدهای آمینه ضروری برای ساخته شدن پروتئین های مورد نیاز را فراهم می کند.

در صورتی که حساسیت به سویا نباشد، روی سویا و مشتقات آن نیز می توان به عنوان جایگزین تخم مرغ حساب کرد. حتی در برخی کیک ها به جای تخم مرغ از لستین سویا استفاده می شود.

ازآنجا که بیشتر شیرخوارانی که به پروتئین تخم مرغ حساسیت دارند به پروتئین گاوی نیز حساسیت دارند، شاید نتوانیم روی محصولات لبنی گاوی برای تامین پروتئین مورد نیاز مادر حساب کنیم.

علاوه بر حبوبات، غلات، دانه چیا، کینوا و دانه کتان از منبع غذایی با ارزشی هستند که به برنامه غذایی این مادران و بعدها به برنامه غذایی کودکشان اضافه می کنیم.

در برخی دستورهای کیک و شیرینی و دسر به جای استفاده از تخم مرغ از پوره سیب و پوره موز و ژلاتین گیاهی و پسلیوم استفاده می شود.

تخم مرغ علاوه بر پروتئین، حاوی منابع خوب ویتامین A، D، E و ویتامین های گروه B است. سلنیم، کلسیم، فسفر، روی و آنتی اکسیدان های خوبی نیز در زرده آن است. اما تمام این منابع به وفور در سایر منابع گیاهی و حیوانی موجودند و در صورت تنظیم برنامه غذایی صحیح، حذف تخم مرغ از رژیم غذایی مادر مشکلی برای او و شیرخوار ایجاد نخواهد کرد.


داروهای لاغری در دوران شیردهی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + پنج =

Call Now Buttonتماس با ما