غذاهای مناسب قبل از پانکچر کدامند؟

چه غذاهایی باید قبل از پانکچر مصرف شوند؟

پیش از معرفی غذاهای مناسب قبل از پانکچر بد نیست بدانید که پانکچر، فرآیند برداشتن تخمک از تخمدان هاست. این عمل بعد از استفاده از داروهای تحریک تخمک گذاری و حدود ۳۴ الی ۳۶ ساعت (و گاهی تا ۳۷ ساعت) پس از تزریق هورمون گنادوتروپین (HCG) به منظور انتقال تخمک ها به لوله‌ های آزمایشگاهی انجام می شود.

این فرایند یک جراحی تهاجمی نیست و معمولاً به سرعت و بدون درد انجام می‌ شود.

از زمانی که فرایند تحریک تخمک گذاری با مصرف داروهای گنادوتروپین آغاز می شود عوارضی چون حالت تهوع، افزایش وزن، تغییر اشتها و یبوست در افراد بروز پیدا می کند.

اساس تغذیه در این زمان مصرف سبزیجات برگ دار، میوه های متنوع به ویژه انواع توت ها، دانه های مغذی، ‌تعادل در مصرف محصولات لبنی، مصرف ماهی و غذاهای سرشار از اسید فولیک و مواد معدنی نظیر روی و سلنیوم، آنتی اکسیدان ها و همچنین ویتامین های A, D ,E , C است.

در مقابل غذاهایی که کیفیت تخمک گذاری را به علت تشدید التهاب در بدن و کاهش اکسیژن رسانی تخریب می کنند مثل غذاهای فرآوری شده و سرخ شده، شکر، نمک، گوشت اضافی و مواد غذایی که عامل بروز واکنش های آلرژیک می شوند باید تا حد امکان پرهیز شوند.

 ممکن است با شروع داروهای تحریک تخمک گذاری کاهش وزن هدفمند برای بارداری در خانم هایی که دارای اضافه وزن هستند، بر اساس تغییر عقربه ترازو کمی کند تر شود. اما برای ما اصلاح الگوی غذایی مهم است که کیفیت تخمک گذاری را بهبود بخشد زیرا عدد عقریه ترازو به علت احتباس بیشتر آب و الکترولیت ها در بدن می تواند ما را نسبت به کمیت برنامه غذایی گمراه کند.

غذاهای مناسب قبل از پانکچر به این صورت است که توصیه می شود شب قبل از عمل، فرد یکی دو ساعت بعد از غروب بین ۷ تا ۹ شب شام سبکی میل کرده و از ساعت ۱۲ شب به بعد تا زمان عمل ناشتا بماند.

فراموش نشود که غذاهای مناسب قبل از پانکچر حتما غذاهای خانگی کم نمک و کم چرب هستند که فیبر متوسطی داشته باشند. 

نمونه ای از برخی شام های خوب برای شب قبل از پانکچر که به آرامش خانم هم کمک می کند:

  • ساندویچ مرغ خانگی + ماست و نعنا + ۲/۱ سیب 
  • ساندویچ تخم مرغ + گوجه فرنگی + ماست و شوید + ۲/۱ سیب یا موز 
  • ماکارونی با مرغ و سبزیجات + ماست و نعنا + گلاب  و انجیر 
  • سیب زمینی + جوحه کباب + سزیجات بخار پز + گلاب و انجیر

نکته مهم:

رژیم کاهش وزن اصولی در افراد چاق و دارای اضافه وزن که از آغاز سیکل شروع می شود تا قبل از انتقال جنین ادامه می یابد.

الگوی غذایی خانمی که وارد سیکل درمان ناباروری می شود دقیقا الگوی تغذیه دوران بارداری است اما محاسبه انرژی کاملا شخصی شده باید تنظیم شود.


غذاهای مناسب روز پانکچر کدامند؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + هفت =

Call Now Buttonتماس با ما