خواص کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی

فوائد و خواص کلم بروکلی چیست؟

در ارتباط با خواص کلم بروکلی باید بگوییم بروکلی یکی از غنی‌ ترین منابع آهن در بین تمام سبزیجات محسوب می‌شود. این سبزی به علت خاصیت ضد سرطانی‌ بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این سبزی علاوه بر فیتونوترینت‌ های پیشگیری کننده از سرطان، حاوی دامنه‌ ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین ‌های ,E,C کلسیم و آهن نیز می ‌باشد.

فوائد کلیدی: کمک به پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ‌ها، کمک به پیشگیری از آنمی، کمک به کاهش خطر ابتلا به عفونت‌ های شایع، همچنین می ‌تواند برای افراد سیگاری مفید باشد. 
مواد مغذی کلیدی: C, Bc, Fe, Ca و بتا کاروتن   

طعم تلخ: طعم تلخ بروکلی ناشی از وجود گلوکوزاینولات است که به ذائقه تمام افراد خوشایند نیست. دو سوم افراد دارای ژنی هستند که آن ها را به طعم تلخ بسیار حساس می‌کند. معمولا مصرف بروکلی با سس سفید دلپذیرتر است.

چه مقدار مصرف کنیم؟ 

به طور میانگین مصرف ۹۰ گرم بروکلی تامین کننده ۲ میلی‌گرم از ۱۵ میلی‌ گرم آهن توصیه شده برای زنان است. همچنین مصرف همین مقدار بروکلی می تواند ۲۵% از آهن توصیه شده برای مردان را تامین کند. مصرف دو تا سه واحد بروکلی (۹۰-۶۰ گرم) در هفته به حفظ مقدار طبیعی آهن در بدن کمک می‌ کند و احتمالا در پیشگیری از بروز سرطان نیز موثر است.

مصارف سنتی:

خواص کلم بروکلی در طب سنتی چیست؟ در طب چینی معمولا بروکلی برای درمان التهاب چشم و نزدیک بینی توصیه می‌ گردد. خاصیت دیورتیک (ادرار زایی) بروکلی به طبیعت سرد آن و طعم تلخ آن نسبت داده شده است.

خواص کلم بروکلی

سرطان

انجمن سرطان آمریکا، بروکلی را در رده سبزی‌ های ضد سرطانی طبقه ‌بندی کرده و خواص کلم بروکلی موضوع تحقیقات بسیاری بوده است. بروکلی در پیشگیری از سرطان ریه، معده، دهان، تخمدان، دهانه رحم، سینه، کولون و پروستات موثر است. بروکلی منبع غنی مواد ضد سرطان گوناگون نظیر ‌اندول و گلوکوزاینولات، بتاکاروتن و ویتامینC است. سولفارافان ماده‌ ای است که نقش آن به طور گسترده ‌ای مورد مطالعات آزمایشگاهی قرار گرفته است و در واقع این ماده فیتونوترینتی است که باعث تحریک و عمل آنزیم‌ های فاز دو می‌شود. این آنزیم‌ ها مسئول فرایند و حذف مواد سرطان زا در شرایط آزمایشگاهی هستند. تصور می‌شود که آنزیم ‌های فاز دو می‌ توانند همین عمل را در بدن انسان نیز انجام دهند.

آنمی (کم خونی ناشی از فقر آهن)

آهن و بتاکاروتن موجود در بروکلی به پیشگیری از آنمی خصوصا در افرادی که از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند، کمک می ‌نماید. مقادیر ذخیره آهن در بسیاری از زنان پایین ‌تر از حد توصیه شده (۵۰۰ میلی‌گرم) است. تعداد قابل توجهی از زنان نیز کلا فاقد ذخایر آهن هستند و این امر منجر به بروز آنمی در آنان می ‌شود که با علائمی چون خستگی، عدم تمرکز و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به عفونت ‌ها همراه است. لازم به ذکر است که توانایی بدن در جذب آهن موجود در گوشت سه برابر بیشتر از همان مقدار آهن در سبزیجات است. در واقع وجود مواد بلوکه کننده جذب آهن، نظیر فیتات ‌ها مانع از جذب آهن موجود در سبزیجات می‌شوند. اخیرا مشخص شده است که بتاکاروتن موجود در سبزیجات غنی از آهن مثل بروکلی بر عمل این مواد بلوکه کننده غلبه کرده و در نتیجه دسترسی بدن به آهن را از این منابع افزایش می‌دهد.

عفونت‌های کودکان

در کودکان مبتلا به عفونت ‌های تنفسی، سل و گاسترو آنتریت (التهاب معده و روده) مقدار ویتامین A به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. بروکلی دارای مقدار قابل توجهی بتاکاروتن است که می ‌تواند هنگام کاهش ذخایر ویتامین A در بدن به این ویتامین تبدیل شود. انتظار می‌ رود که افزودن بروکلی به رژیم ‌های غذایی کودکان به کاهش ابتلا به عفونت در آنان کمک کند.

سیگار کشیدن

یکی دیگر از خواص کلم بروکلی این است که فیتونوترینت‌ های موجود در بروکلی به نام ایزوتیوسیانات ‌ها می ‌توانند به کاهش اثرات سرطانی سیگار کمک کنند. ضمنا بروکلی، منبع غنی ویتامین C است و از آنجا که که نیاز افراد سیگاری به این ویتامین به مراتب بالاتر است، لذا استفاده از بروکی در رژیم غذایی آنان بسیار مناسب است.


فواید سبزیجات خانواده کلم


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × دو =

Call Now Buttonتماس با ما